ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaMimo najniższego w historii bezrobocia czy wrÄ™cz braku rÄ…k do pracy, coraz wyższych zarobków i Å›wiadczeÅ„ socjalnych wciąż przybywa osób, które nie radzÄ… sobie ze spÅ‚atÄ… bieżących rachunków i innych zobowiÄ…zaÅ„

– Widzimy, że w Rejestrze DÅ‚użników BIG InfoMonitor, a także w bazie BIK-u przybywa ludzi, którzy majÄ… problemy z obsÅ‚ugÄ… swoich zobowiÄ…zaÅ„ â€“ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Halina Kochalska, ekspert Rejestru DÅ‚użników BIG InfoMonitor. – Obecnie już prawie 2,8 mln osób ma przeterminowanÄ… spÅ‚atÄ™ rat kredytów, pożyczek czy też rachunków telefonicznych, opÅ‚at karnych za jazdÄ™ bez biletu i wielu innych bieżących pÅ‚atnoÅ›ci. Niestety, poprawa sytuacji gospodarczej czÄ™sto rozbudza apetyty konsumpcyjne i te wyprzedzajÄ… możliwoÅ›ci finansowe osób, które zaczęły zarabiać wiÄ™cej, ale nie tyle, ile by mogÅ‚y pochÅ‚onąć wydatki, na które majÄ… ochotÄ™.

 

Tylko w I półroczu 2019 roku liczba osób majÄ…cych problemy z terminowÄ… spÅ‚atÄ… zobowiÄ…zaÅ„ zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 18 tys. osób. BIG InfoMonitor zapytaÅ‚ wiÄ™c konsumentów o to, na jakich wydatkach próbujÄ… oszczÄ™dzać, by dopiąć domowe budżety. OkazaÅ‚o siÄ™, że ponad poÅ‚owa pytanych kupuje wyÅ‚Ä…cznie na promocjach, dwie na pięć osób woli poÅ›wiÄ™cić czas na szukanie darmowego miejsca parkingowego niż zapÅ‚acić za parkowanie, a niewiele mniej, bo 35 proc., nie daje napiwków.

 

WÅ›ród miÅ‚oÅ›ników promocji przeważajÄ… kobiety (59 proc.) oraz mieszkaÅ„cy Podkarpacia (57 proc.) i ÅšlÄ…ska (56 proc.), natomiast niechÄ™tni pÅ‚atnym parkingom sÄ… głównie mÅ‚odzi ludzie do 24 roku życia. Również to oni, podobnie jak najstarsi ankietowani, niechÄ™tnie zostawiajÄ… napiwki. Tymczasem mogÄ… to być oszczÄ™dnoÅ›ci pozorne.

 

– PowinniÅ›my sobie zadać pytanie, czy na tych promocjach oszczÄ™dzamy. Nierzadko prowokujÄ… one nas do wiÄ™kszych wydatków, niż te, które byÅ›my ponieÅ›li, gdyby promocji nie byÅ‚o. Wtedy z wiÄ™kszÄ… rozwagÄ… podejmowalibyÅ›my decyzje – mówi Halina Kochalska. â€“ Kolejnym punktem na liÅ›cie jest poszukiwanie darmowego miejsca do zaparkowania. Trzeba pamiÄ™tać, że jeÅ›li zaparkujemy nieprawidÅ‚owo, to może siÄ™ to wiÄ…zać z dużo wiÄ™kszÄ… opÅ‚atÄ… niż przyoszczÄ™dzone kilka zÅ‚otych. Takich osób, które bÄ™dÄ… krążyÅ‚y do upadÅ‚ego, szczególnie dużo znajdziemy wÅ›ród osób mÅ‚odych i mieszkaÅ„ców województwa pomorskiego.

 

Mężczyźni i osoby starsze niechÄ™tnie też dzielÄ… siÄ™ papierosami. O ile ogółem co piÄ…ty pytany (21 proc.) zadeklarowaÅ‚, że nie czÄ™stuje papierosem, o tyle w starszych grupach wiekowych odsetek ten zbliża siÄ™ do 30 proc., a wciąż co trzeci Polak pali wyroby tytoniowe.

 

18 proc. Polaków oszczÄ™dza, odmawiajÄ…c udziaÅ‚u w akcjach charytatywnych, a co szósty kupuje w sklepach internetowych tylko wtedy, gdy może skorzystać z darmowej dostawy. Natomiast jedynie 13 proc. rezygnuje z zapraszania do wÅ‚asnego domu przyjaciół i znajomych ze wzglÄ™dów finansowych.

 

– PoÅ›wiÄ™cajmy naszym budżetom domowym raz na jakiÅ› czas wiÄ™cej uwagi, przeanalizujmy wszystko. PamiÄ™tajmy o tym, że zawsze mogÄ… siÄ™ zdarzyć jakieÅ› nieprzewidziane okolicznoÅ›ci, wypadki losowe, które pociÄ…gnÄ… za sobÄ… wydatki â€“ radzi Halina Kochalska. – Warto na te cele mieć odÅ‚ożone pieniÄ…dze i redukować zobowiÄ…zania. To mogÅ‚oby nam przynieść poprawÄ™ sytuacji finansowej. Może wtedy nie musielibyÅ›my siÄ™ zastanawiać, czy rzucić na pomoc charytatywnÄ… kilka zÅ‚otych, czy też dać kelnerowi napiwek albo szukać później przez pół godziny miejsca parkingowego.

 

 

 

Źródło: Newseria