Nieskuteczna windykacja należności - ilustracjaKonsulaty zapewniły sprawne i niezwłoczne udzielanie pomocy obywatelom polskim przebywającym poza granicami kraju. Podejmowały skuteczne działania w zakresie ochrony ich praw i interesów oraz umożliwiły dostęp do informacji dotyczącej pomocy w sytuacjach niespodziewanych i nadzwyczajnych. W MSZ nie zapewniono warunków pozwalających na skuteczną windykację należności z tytułu pomocy finansowej udzielonej przez konsulów obywatelom polskim na powrót do kraju, co spowodowało, że pod koniec 2016r. kwota należności wynosiła niemal 9 mln zł

 

Przy stale zwiÄ™kszajÄ…cej siÄ™ liczbie obywateli polskich wyjeżdżajÄ…cych za granicÄ™ wzrasta również liczba spraw, w których konieczna jest pomoc konsula. WedÅ‚ug danych Głównego UrzÄ™du Statystycznego, na koniec 2016 r. poza granicami Polski przebywaÅ‚o ok. 2,5 mln  obywateli polskich, tj. o 118 tys. (4,7 proc.) wiÄ™cej niż w 2015 r. W Europie w 2016 r. przebywaÅ‚o ok. 2,21 mln osób, przy czym zdecydowana wiÄ™kszość - tj. prawie 2,1 mln osób - w krajach czÅ‚onkowskich UE. Odnotowany wzrost liczby migrujÄ…cych Polaków dotyczyÅ‚ głównie wyjazdów do Wielkiej Brytanii i Niemiec (odpowiednio 9,4 proc. i ok. 5 proc.). JednoczeÅ›nie wzrosÅ‚a liczba Polaków wyjeżdżajÄ…cych do krajów nienależących do UE, w szczególnoÅ›ci do Norwegii. W 2016 r. w porównaniu do 2015 r. liczba podróży zagranicznych Polaków wzrosÅ‚a o 400 tysiÄ™cy.

 

Emigracja czasowa polskich obywateli. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie danych GUS.

 

Od 1 listopada 2015 r. weszła w życie ustawa Prawo konsularne, która w jednym dokumencie reguluje zasady udzielania pomocy konsularnej obywatelom polskim za granicą, w tym pomocy finansowej na powrót do Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Najwyższa Izba Kontroli postanowiła ocenić realizację zadań służb konsularnych w krajach o wysokim wskaźniku emigracji obywateli polskich i na przełomie roku 2016/2017 przeprowadziła kontrolę w czterech polskich konsulatach (w Hadze, Oslo, Edynburgu oraz Mediolanie).

 

Najważniejsze ustalenia kontroli

 

Konsulaty zapewniÅ‚y sprawne i niezwÅ‚oczne udzielanie pomocy obywatelom polskim przebywajÄ…cym poza granicami kraju. Nieliczne nieprawidÅ‚owoÅ›ci powstaÅ‚e w konsulatach w zakresie udzielania pomocy finansowej i pomocy konsularnej, o charakterze formalno-prawnym, spowodowane byÅ‚y m.in. poÅ›piechem wynikajÄ…cym z licznych obowiÄ…zków, co skutkowaÅ‚o pomyÅ‚kami w dokumentowaniu czynnoÅ›ci i rozstrzygnięć w rozpatrywanych sprawach.

 

Poza pomocą finansową kontrola NIK obejmowała także:

 

Rodzaje pomocy konsularnej: zapomogi, obrona praw i interesów, zatrzymanie i areszt, leczenie, nieszcześliwe wypadki, zgogny. Źródło: opracowanie własne NIK

 

Konsulaty podejmowaÅ‚y m.in. skuteczne dziaÅ‚ania w zakresie ochrony praw i interesów obywateli polskich oraz umożliwiÅ‚y im dostÄ™p do informacji dotyczÄ…cych zakresu pomocy udzielanej w sytuacjach niespodziewanych i nadzwyczajnych. m.in. poprzez ich strony internetowe oraz kontakt telefoniczny. Prowadzono systematyczny monitoring sytuacji migracji zarobkowej z Polski pod kÄ…tem zjawisk patologicznych oraz dziaÅ‚ania prewencyjne.

 

Szczególnie trzeba podkreślić zaangażowanie służb konsularnych w Ambasadzie RP w Oslo na rzecz wspomagania rodziców małoletnich dzieci w kontaktach z tamtejszymi gminnymi służbami ochrony praw dziecka (BVT). Z powodu m.in. różnic kulturowych w wychowywaniu dzieci w latach 2015-2016 sprawy małoletnich w kontaktach konsulatów z BVT stanowiły najliczniejszą grupę spraw interwencyjnych. W latach 2015-2016 w wyniku interwencji konsulatu 21 polskich dzieci powróciło do rodziców biologicznych.

 

Wyniki kontroli wskazujÄ…, że MSZ i konsulaty informujÄ… obywateli RP o warunkach panujÄ…cych za granicÄ… i możliwych zagrożeniach zwiÄ…zanych z podróżą przy pomocy przewodnika Polak za GranicÄ… (www.polakzagranica.msz.gov.pl), ostrzeżeÅ„ i komunikatów publikowanych na stronach internetowych polskich placówek dyplomatyczno-konsularnych, ostrzeżeÅ„ dla podróżujÄ…cych publikowanych na stronie internetowej MSZ, aplikacji na smartfony iPolak oraz systemu Odyseusz (www.odyseusz.msz.gov.pl). PodkreÅ›lić jednak należy, że w systemie Odyseusz (w okresie od kwietnia 2015 r. do 30 wrzeÅ›nia 2016 r.), w którym rejestracja zależy od dobrowolnej decyzji każdego obywatela wyjeżdżajÄ…cego za granicÄ™, zarejestrowano jedynie 19 335 kont i 37 286 podróży, co jest wielkoÅ›ciÄ… znikomÄ… biorÄ…c pod uwagÄ™, że obywatele polscy w 2015 r. odbyli 10,9 mln podróży za granicÄ™, a w 2016 r. 11,3  mln. W latach 2015-2016 za poÅ›rednictwem systemu Odyseusz wysÅ‚ano 40 wiadomoÅ›ci kryzysowych.

 

NIK podkreśla, że wszystkie skontrolowane konsulaty posiadały procedury działania w sytuacjach nadzwyczajnych. Izba zwraca jednakże uwagę, iż w celu ograniczenia ryzyka zawodności procedur na wypadek klęski żywiołowej, ataku terrorystycznego lub innego zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu obywatela polskiego, które może zdarzyć się w każdym regionie, nawet uznawanym za najbardziej bezpieczny, dobrym rozwiązaniem w każdym z polskich konsulatów powinno być przeprowadzanie symulacyjnych prób, sprawdzających działanie tych procedur.

 

W ocenie NIK Minister Spraw Zagranicznych wywiÄ…zywaÅ‚ siÄ™ z obowiÄ…zków nadzoru nad realizacjÄ… zadaÅ„ dotyczÄ…cych udzielania przez konsulów pomocy obywatelom polskim za granicÄ…. Minister okreÅ›laÅ‚ dla placówek konsularnych zadania zwiÄ…zane z ochronÄ… praw i interesów obywateli polskich przebywajÄ…cych poza granicami kraju, przekazywaÅ‚ konsulatom informacje, interpretacje i wskazówki dotyczÄ…ce udzielania pomocy konsularnej oraz  kontrolowaÅ‚ wywiÄ…zywanie siÄ™ placówek z ich obowiÄ…zków.

 

Kontrola NIK wykazaÅ‚a jednakże, iż nadzór Ministra Spraw Zagranicznych nad egzekwowaniem zwrotów udzielonej przez konsulów pomocy finansowej byÅ‚ nieskuteczny. W Ministerstwie nie zapewniono warunków pozwalajÄ…cych na skutecznÄ… windykacjÄ™ należnoÅ›ci z tytuÅ‚u pomocy finansowej udzielonej przez konsulów, co spowodowaÅ‚o, że kwota należnoÅ›ci wynosiÅ‚a prawie 9 mln zÅ‚, w tym odsetki ponad 4,4 mln zÅ‚  (stan na 31 października 2016 r.). Nieuregulowane należnoÅ›ci z tytuÅ‚u pomocy finansowej dotyczyÅ‚y ponad 11 600 spraw, a najstarsza należność powstaÅ‚a w 1993 roku. Przedawnione należnoÅ›ci wyniosÅ‚y prawie 3,8 mln zÅ‚otych.

 

Konsekwencje braku skutecznej windykacji: ponad 11600 spraw, 3,8 mln przedawnionych zaległości, 8,9 mln należności, najstarsza zaległość z 1993 roku Źródło: opracowanie własne NIK.

 

Z ustaleń kontroli wynika, że decyzje dotyczące umarzania i udzielania ulg w spłacie należności były obarczone wadami prawnymi. Ponadto w Ministerstwie nie zapewniono rzetelności i kompletności ksiąg rachunkowych oraz sporządzonych na ich podstawie sprawozdań budżetowych w zakresie należności z tytułu pomocy finansowej. Warunki wpływające na skuteczność windykacji w MSZ to:

 

Warunki wływające na nieskuteczność windykacji: brak narzędzi informatycznych, mała kadra, zaległości, brak nadzoruŹródło: opracowanie własne NIK.

 

NIK podkreÅ›la, że skala stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci wynikaÅ‚a nie tylko z niewÅ‚aÅ›ciwych dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych w okresie objÄ™tym kontrolÄ… Izby, ale byÅ‚a skutkiem zaniedbaÅ„, do których doszÅ‚o w latach wczeÅ›niejszych. W przypadku części nieprawidÅ‚owoÅ›ci, MSZ podjęło dziaÅ‚ania naprawcze jeszcze w trakcie kontroli NIK. W MSZ w okresie objÄ™tym kontrolÄ… zintensyfikowano dziaÅ‚ania w celu wyegzekwowania od dÅ‚użników należnoÅ›ci z tytuÅ‚u udzielonej przez konsulów pomocy finansowej. PotwierdzajÄ… to m.in. dane dotyczÄ…ce liczby wysÅ‚anych w latach 2015-2016 tytułów wykonawczych, stosowanych w egzekucji należnoÅ›ci pieniężnych  (4 916). WzrosÅ‚a również liczba wniosków skierowanych do komorników o wszczÄ™cie egzekucji (w latach 2008-2013 wahaÅ‚a siÄ™ od 23 do 87, natomiast w latach 2015-2016 (listopad) wysÅ‚ano Å‚Ä…cznie 1 181 wniosków.

 

 

 

NIK