groynes 4033807 340

Aby zwiększyć bezpieczeństwo klientów rynku ubezpieczeniowego potrzebna jest skuteczniejsza ochrona. Na razie bowiem, jak pokazują ustalenia kontroli NIK, instytucje odpowiedzialne za tę ochronę wykonują co prawda swoje zadania, jednak suma tych działań nie przekłada się na skuteczność ochrony konsumentów

foto: Pixabay

Kontrolerzy NIK zbadali, czy podmioty odpowiedzialne za ochronÄ™ konsumentów rzetelnie wypeÅ‚niaÅ‚y obowiÄ…zki przeciwdziaÅ‚ania nieuczciwym praktykom na rynku ubezpieczeniowym. Na przykÅ‚ad, czy na czas i skutecznie reagowaÅ‚y na problemy zgÅ‚aszane przez konsumentów oraz czy przedstawiaÅ‚y propozycje zmian ograniczajÄ…cych nieuczciwe praktyki i wzmacniajÄ…cych pozycjÄ™ konsumentów na rynku ubezpieczeniowym.

 

Problemem, który - w powszechnej opinii - wzbudzaÅ‚ najwiÄ™cej kontrowersji byÅ‚a kwestia tzw. polisolokat i skrajnie niekorzystnych warunków, na jakich byÅ‚y one oferowane konsumentom. Zawarto ponad 5 mln umów dÅ‚ugoterminowych na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ ponad 56 mld zÅ‚. Sprzedaż polisolokat, czyli polis na życie z elementem inwestycyjnym (tzw. ubezpieczeniowym funduszem kapitaÅ‚owym), wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z wÄ…tpliwym pod wzglÄ™dem prawnym i etycznym oferowaniem tych produktów przez ich sprzedawców. WystÄ™powaÅ‚y przypadki wprowadzania klientów w bÅ‚Ä…d lub oferowania produktów dla nich nieodpowiednich. Umowy polisolokat byÅ‚y skomplikowane, co powodowaÅ‚o trudnoÅ›ci w ich zrozumieniu przez przeciÄ™tnego konsumenta. Dodatkowo postanowienia umów zawieraÅ‚y zapisy, w wyniku których klienci decydujÄ…cy siÄ™ na rezygnacjÄ™ z umowy w trakcie jej trwania tracili wiÄ™kszość wpÅ‚aconych Å›rodków, gdyż pobierano wysokie opÅ‚aty likwidacyjne. DziaÅ‚ania skontrolowanych instytucji ograniczyÅ‚y ten proceder, ale tylko częściowo pomogÅ‚y w rozwiÄ…zaniu problemów w umowach już zawartych.

 

InnÄ… powszechnÄ… grupÄ… problemów, na które najczęściej skarżyli siÄ™ konsumenci, byÅ‚y kÅ‚opoty z uzyskaniem odszkodowaÅ„ w zwiÄ…zku z likwidacjÄ… szkód z ubezpieczeÅ„ odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej. Klienci zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„ wskazywali na nieprawidÅ‚owoÅ›ci polegajÄ…ce na zaniżaniu lub odmowie wypÅ‚aty odszkodowaÅ„, niekorzystnej lub opieszaÅ‚ej likwidacji szkód, nieudostÄ™pnianiu przez ubezpieczycieli akt szkodowych. Klientom czÄ™sto pozostawaÅ‚o dochodzenie swoich roszczeÅ„ w sÄ…dzie, jednak wiÄ™kszość rezygnowaÅ‚a z tej drogi uzyskania odszkodowania.

 

NIK ocenia, że system ochrony interesów klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„ nie chroniÅ‚ skutecznie interesów konsumentów. Izba zwraca uwagÄ™, że choć skontrolowane podmioty w ramach swoich kompetencji wypeÅ‚niaÅ‚y obowiÄ…zki dotyczÄ…ce przeciwdziaÅ‚ania nieuczciwym praktykom na rynku ubezpieczeniowym, to suma tych dziaÅ‚aÅ„ nie przekÅ‚adaÅ‚a siÄ™ na skuteczność ochrony klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„. Powodem byÅ‚a m.in. niedostateczna współpraca miÄ™dzy instytucjami i rozproszenie kompetencji. Niekorzystnie na jakość współdziaÅ‚ania wpÅ‚ywaÅ‚ brak okreÅ›lenia roli poszczególnych instytucji, w tym podmiotu wiodÄ…cego w systemie ochrony klientów firm finansowych. SkutkowaÅ‚o to sytuacjami, w których poszczególne instytucje oczekiwaÅ‚y dziaÅ‚aÅ„ przez inne podmioty. To, że współpraca pomiÄ™dzy UrzÄ™dem Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznikiem Finansowym i UOKiK nie zawsze byÅ‚a najlepsza byÅ‚o spowodowane także ograniczeniami w przekazywaniu informacji przez UKNF, wynikajÄ…cymi z wymogu przestrzegania tajemnicy zawodowej. Ograniczenia te zostaÅ‚y zniesione w koÅ„cu 2018 r. w wyniku zmiany przepisów w celu wzmocnienia nadzoru nad rynkiem finansowym.

 

System ochrony praw konsumentów na rynku finansowym. Źródło: Opracowanie własne NIK.

 

W UOKiK nie zostaÅ‚y ustalone sformalizowane procedury monitorowania rynku ubezpieczeÅ„. Z wÅ‚asnej inicjatywy prowadzono go w ograniczonym zakresie. UOKiK zwykle reagowaÅ‚ i analizowaÅ‚ sytuacjÄ™ dopiero po sygnaÅ‚ach docierajÄ…cych od niezadowolonych konsumentów lub innych podmiotów np. UrzÄ™du Komisji Nadzoru Finansowego czy Rzecznika Finansowego. Takie podejÅ›cie wiąże siÄ™ z ryzykiem braku interwencji UOKiK w przypadku istotnych naruszeÅ„ interesów klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„, gdy nie zostanÄ… one zgÅ‚oszone przez inne podmioty lub bÄ™dÄ… one inaczej oceniaÅ‚y sytuacjÄ™ niż UrzÄ…d.

 

NIK zwraca także uwagÄ™ na dÅ‚ugi czas rozpatrywania sygnałów zgÅ‚aszanych do UOKiK. WedÅ‚ug przepisów postÄ™powanie wyjaÅ›niajÄ…ce nie powinno trwać dÅ‚użej niż cztery miesiÄ…ce, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - pięć miesiÄ™cy. Tymczasem spoÅ›ród 68 postÄ™powaÅ„ wyjaÅ›niajÄ…cych z okresu objÄ™tego kontrolÄ… tylko 13 przeprowadzono w terminie. NajdÅ‚użej prowadzone postÄ™powanie trwaÅ‚o ponad trzy lata. Opóźnienia mogÄ… powodować, iż zostanie utracona możliwość wszczÄ™cia postÄ™powania w sprawie praktyk naruszajÄ…cych zbiorowe interesy konsumentów. Nie można tego bowiem zrobić jeżeli od koÅ„ca roku, w którym zaprzestano ich stosowania upÅ‚ynÄ…Å‚ rok.

 

W UOKiK tÅ‚umaczono, że przyczynÄ… przekroczenia terminów prowadzonych postÄ™powaÅ„ byÅ‚a m.in. konieczność zgromadzenia niezbÄ™dnego materiaÅ‚u dowodowego dotyczÄ…cego produktów o skomplikowanym charakterze, zasiÄ™ganie opinii innych podmiotów. Na terminowość prowadzenia postÄ™powaÅ„ wpÅ‚yw miaÅ‚y również braki kadrowe.

 

UrzÄ…d Komisji Nadzoru Finansowego monitorowaÅ‚ zagrożenia na rynku ubezpieczeÅ„ pod kÄ…tem wystÄ™powania niedozwolonych praktyk rynkowych stosowanych przez przedsiÄ™biorców w relacjach ze swoimi klientami, jednak tematyka konsumencka traktowana byÅ‚a jako zagadnienie o mniejszej istotnoÅ›ci w stosunku do zapewnienia stabilnoÅ›ci finansowej ubezpieczycieli. Zagadnienia zwiÄ…zane z ochronÄ… interesów klienta w ograniczonym stopniu wpÅ‚ywaÅ‚y na ocenÄ™ ogólnÄ… zakÅ‚adu ubezpieczeÅ„. PowodowaÅ‚o to, że nawet przy wystÄ™powaniu poważnych nieprawidÅ‚owoÅ›ci brak byÅ‚o intensywnych dziaÅ‚aÅ„ nadzorczych w celu ich usuniÄ™cia. Gdy już dochodziÅ‚o do interwencji to zwykle byÅ‚a ona spóźniona bÄ…dź rozwiÄ…zanie problemu trwaÅ‚o bardzo dÅ‚ugo.

 

UKNF monitorujÄ…c dziaÅ‚alność zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„, podobnie jak UOKiK, koncentrowaÅ‚ siÄ™ głównie na sygnaÅ‚ach przekazywanych przez ich klientów i podmioty prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z ochronÄ… praw konsumentów.

 

UKNF od poczÄ…tku 2014 r. do I kwartaÅ‚u 2018 r. otrzymaÅ‚ ponad 11,5 tys. zgÅ‚oszeÅ„ o potencjalnych naruszeniach interesów klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„. Blisko 1,7 tys. sygnałów odnosiÅ‚o siÄ™ do ubezpieczeÅ„ na życie - w tym wiÄ™kszość, bo blisko 63 proc. dotyczyÅ‚o polisolokat. Prawie 10 tys. dotyczyÅ‚o pozostaÅ‚ych ubezpieczeÅ„ osobowych oraz ubezpieczeÅ„ majÄ…tkowych. WÅ›ród nich ponad 7 tys. sygnałów (74 proc.) wskazywaÅ‚o na potencjalne nieprawidÅ‚owoÅ›ci zwiÄ…zane z ubezpieczeniami OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z zawiadomieniami wskazujÄ…cymi na nieprawidÅ‚owoÅ›ci w funkcjonowaniu zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„ UKNF postÄ™powaÅ‚ zgodnie z wewnÄ™trznymi regulacjami. PrzewidywaÅ‚y one obsÅ‚ugÄ™ zgÅ‚oszeÅ„ i ich analizÄ™ oraz podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w celu usuniÄ™cia stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci. Jednak ich skuteczność czÄ™sto byÅ‚a obniżona z powodu opóźnionej reakcji i dÅ‚ugoÅ›ci postÄ™powaÅ„. W szczególnoÅ›ci w latach 2016-2011 UKNF nie reagowaÅ‚ na zagrożenia wynikajÄ…ce z polisolokat. W tym czasie UKNF nie zweryfikowaÅ‚ stanowiska, sformuÅ‚owanego przez UrzÄ…d Komisji Nadzoru UbezpieczeÅ„ i Funduszy Emerytalnych w 2006 r., uznajÄ…cego za uprawnione stosowanie w umowach tych produktów postanowieÅ„ przewidujÄ…cych utratÄ™ przez konsumentów niemal caÅ‚oÅ›ci Å›rodków. Stanowisko to nie uwzglÄ™dniaÅ‚o interesu konsumentów i byÅ‚o uzasadnione m.in. powszechnoÅ›ciÄ… stosowania takiej praktyki na caÅ‚ym Å›wiecie, w zwiÄ…zku z ponoszeniem przez zakÅ‚ady ubezpieczeÅ„ znacznych kosztów administracyjnych a także innych, zwiÄ…zanych z wypowiedzeniem umowy ubezpieczenia. Ponadto KNF w przypadku stwierdzenia stosowania przez zakÅ‚ady ubezpieczeÅ„ w umowach postanowieÅ„ naruszajÄ…cych interesy klientów nie prowadziÅ‚ postÄ™powaÅ„ w sprawie naÅ‚ożenia kar pieniężnych. UrzÄ…d uważaÅ‚, że należy to do kompetencji Prezesa UrzÄ™du Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

UKNF przez wiele lat nie reagowaÅ‚ także na zaniżanie przez ubezpieczycieli wysokoÅ›ci skÅ‚adek ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych poniżej poziomu pokrywajÄ…cego wypÅ‚atÄ™ odszkodowaÅ„ i koszty ich dziaÅ‚alnoÅ›ci. W konsekwencji doprowadziÅ‚o to do skokowego wzrostu skÅ‚adek. DÅ‚ugo trwaÅ‚o także postÄ™powanie zwiÄ…zane z naÅ‚ożeniem kar pieniężnych na ubezpieczycieli za niewÅ‚aÅ›ciwe kalkulacje skÅ‚adek. Kary zostaÅ‚y naÅ‚ożone dopiero po 2-3 latach od przygotowania wniosku w tej sprawie i ok. 5 lat od identyfikacji problemu.

 

NIK zwraca uwagÄ™, że zarówno Rzecznik Finansowy, jak i rzecznicy konsumentów ze wzglÄ™du na swoje kompetencje mieli ograniczone możliwoÅ›ci doprowadzenia do rozstrzygniÄ™cia sporów konsumentów z ubezpieczycielami. Nie mogli bowiem nakazać firmom ubezpieczeniowym zmiany stanowiska. Dlatego konsumenci, aby dochodzić swoich praw czÄ™sto musieli wystÄ™pować na drogÄ™ sÄ…dowÄ…, na co jednak rzadko siÄ™ decydowali.

 

Zdaniem NIK Rzecznik Finansowy i rzecznicy konsumentów, na ile mogli, wÅ‚aÅ›ciwie wspierali konsumentów w sprawach indywidualnych. W okresie od poczÄ…tku 2014 r. do koÅ„ca kwietnia 2018 r. do Rzecznika Finansowego wpÅ‚ynęło ponad 62 tys. wniosków klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„ dotyczÄ…cych nieuwzglÄ™dnienia ich roszczeÅ„. Najważniejszymi przyczynami skÅ‚adania skarg byÅ‚o oddalenie roszczenia przez zakÅ‚ad ubezpieczeÅ„ (blisko 44 proc.), spór co do wysokoÅ›ci odszkodowania (30 proc.), zagadnienia zwiÄ…zane z naliczeniem i rozliczeniem skÅ‚adki (ponad 10 proc.) oraz opieszaÅ‚ość w postÄ™powaniu odszkodowawczym (5 proc.). Rzecznik podjÄ…Å‚ interwencjÄ™ w 84 proc. przypadków, w wyniku czego 19 proc. spraw zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ pozytywnie dla klienta. Wnioski, które wpÅ‚ynęły do Biura Rzecznika w okresie objÄ™tym kontrolÄ… byÅ‚y szczegółowo analizowane pod kÄ…tem możliwoÅ›ci udzielenia pomocy klientom podmiotów rynku ubezpieczeniowego.

 

Natomiast mało efektywne było wsparcie udzielane klientom przez rzeczników konsumentów reprezentujących ich przed sądem w postępowaniach grupowych. Wynikało to z długiego trwania postępowań sądowych.

 

Minister Finansów rzetelnie opracowaÅ‚ i przedÅ‚ożyÅ‚ Radzie Ministrów projekty ustaw, których celem byÅ‚o wykonanie lub wdrożenie przepisów prawa Unii Europejskiej zwiÄ™kszajÄ…cych ochronÄ™ interesów klientów zakÅ‚adów ubezpieczeÅ„.

 

Minister właściwie przeanalizował także większość postulatów legislacyjnych i uwag zgłaszane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisję Nadzoru Finansowego i Rzecznika Finansowego. Nieuwzględnienie części zgłoszonych propozycji zmian wiązało się zwykle z faktem, iż pozostawały one w sprzeczności z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami do projektów ustaw lub przyjęcie wnioskowanych przepisów byłoby sprzeczne z przepisami dyrektyw.

 

Nie zostały natomiast rzetelnie rozpatrzone propozycje zmian legislacyjnych dotyczące udziału niezależnego rzeczoznawcy w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Ministerstwo Finansów nie zaakceptowało przedstawionej przez Rzecznika Finansowego propozycji uregulowania udziału niezależnego rzeczoznawcy w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Ministerstwo uważało, że taka ustawowa regulacja mogłaby prowadzić do podwyższenia kosztów likwidacji szkód, a tym samym do dalszej podwyżki składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

 

Nie udało się także wypracować stanowiska w sprawie sposobu uregulowania działalności kancelarii odszkodowawczych. Propozycja Rzecznika Finansowego w tej sprawie miała zapewnić lepszą ochronę interesów osób poszkodowanych poprzez określenie zasad ustalania wynagrodzenia firm odszkodowawczych, sposobu wypłacania uzyskanego odszkodowania i wymogów wobec osób świadczących takie usługi.

 

Niewystarczające były również działania na rzecz edukacji finansowej obywateli. Minister Finansów nie przygotował projektów rozwiązań mających umożliwić wdrożenie narodowej strategii edukacji finansowej. Tymczasem Polacy mają niskie kompetencje finansowe. Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Polska została zaliczona do grupy krajów, które dopiero zamierzają wprowadzenie lub planują swoją narodową strategię edukacji finansowej.

 

 

 

Źródło: NIK