ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaNa rynku reklamy behawioralnej co sekundÄ™ dochodzi do ogromnego wycieku danych osobowych, w tym wrażliwych informacji o naszym zdrowiu, seksualnoÅ›ci, psychice czy poglÄ…dach politycznych – podkreÅ›la Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon. Fundacja zÅ‚ożyÅ‚a do UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych skargÄ™ na dziaÅ‚alność Google'a i IAB Europe – nieformalnych regulatorów rynku reklamy interaktywnej – dotyczÄ…cÄ… naruszania przepisów RODO

 

– Chodzi o rolÄ™, jakÄ… Google i IAB odgrywajÄ… w organizowaniu, regulowaniu rynku reklamy behawioralnej. Jest to reklama, która wyÅ›wietla siÄ™ nam na portalach internetowych, dobrana pod to, kim jesteÅ›my, co robimy w sieci, jakie mamy cechy jako konkretna osoba. Na tym rynku reklamy behawioralnej co sekundÄ™ dochodzi do ogromnego wycieku danych osobowych, w tym wrażliwych informacji o naszym zdrowiu, seksualnoÅ›ci, psychice czy poglÄ…dach politycznych – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon.

 

W poniedziaÅ‚ek fundacja zÅ‚ożyÅ‚a do UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych skargÄ™ na dziaÅ‚alność Google i organizacji IAB Europe, która zrzesza firmy dziaÅ‚ajÄ…ce na rynku reklamy online. Panoptykon domaga siÄ™ wiÄ™kszej przejrzystoÅ›ci i umożliwienia użytkownikom wglÄ…du do swoich cyfrowych profili oraz wiÄ™kszego nadzoru nad tym, jak wykorzystywane sÄ… ich dane osobowe.

 

Fundacja zwraca uwagÄ™ na to, że kiedy użytkownik czeka na zaÅ‚adowanie strony internetowej, dane o nim pÅ‚ynÄ… szerokim strumieniem do setek firm biorÄ…cych udziaÅ‚ w licytacji, której zwyciÄ™zca pÅ‚aci 1/5 grosza za możliwość wyÅ›wietlenia swojej reklamy. SÄ… wÅ›ród nich takie informacje, jak wiek, pÅ‚eć, miejsce zamieszkania, model urzÄ…dzenia i system operacyjny, jÄ™zyk i lokalizacja, wyszukiwane sÅ‚owa i odwiedzane strony.

 

– Każda strona, która chce u siebie pokazać reklamÄ™ targetowanÄ…, wystawia na aukcjÄ™ profil użytkownika, do którego dobierane sÄ… jeszcze informacje z innych źródeÅ‚. SÄ™k w tym, że dane, które tam trafiajÄ…, sÄ… o wiele bogatsze niż to, co jest potrzebne do wyÅ›wietlania reklamy. Sam link strony czÄ™sto ujawnia, jak tam trafiliÅ›my i czego szukamy. Jeżeli niepokoi nas stan zdrowia, stan psychiczny, szukamy czegoÅ› w zwiÄ…zku z bieżącÄ… politykÄ… – wszystkie te informacje również siÄ™ tam znajdÄ…, podobnie jak nasza lokalizacja, numer IP, dane o naszym urzÄ…dzeniu. To wszystko trafia na gieÅ‚dÄ™, gdzie widzÄ… to setki podmiotów, z których każdy może te informacje później wykorzystywać poza naszÄ… kontrolÄ… – podkreÅ›la Katarzyna Szymielewicz.

 

W praktyce użytkownik nie ma nad tym żadnej kontroli – nie wie, jak ani przez kogo wykorzystywane sÄ… jego dane. Tym samym nie jest w stanie korzystać z praw, które przysÅ‚ugujÄ… mu na mocy RODO, jak prawo dostÄ™pu do swoich danych, ich skorygowania albo usuniÄ™cia.

 

– To jest sytuacja, której nie możemy akceptować na gruncie RODO, która jest niezgodna z prawem, a mimo to jest tolerowana, bo tak byÅ‚o od zawsze – mówi Katarzyna Szymielewicz.

 

Prezeska Panoptykonu podkreÅ›la, że przez blisko rok czÅ‚onkowie fundacji – jako osoby fizyczne – próbowali oficjalnÄ… Å›cieżkÄ… uzyskać dostÄ™p do swoich profili i sprawdzić, jakie informacje o nich sÄ… przetwarzane, i skorygować albo usunąć wrażliwe dane na swój temat.

 

– WysÅ‚aliÅ›my kilkadziesiÄ…t wniosków do różnych firm, które współpracujÄ… w tym ekosystemie, do portali internetowych, brokerów danych, do samego Google’a. Prawie zawsze odbijaliÅ›my siÄ™ od Å›ciany. Po tym eksperymencie uznaliÅ›my, że nie ma innej drogi niż skarga na tych graczy, którzy organizujÄ… ten rynek i narzucajÄ… reguÅ‚y innym, mniejszym podmiotom – mówi Katarzyna Szymielewicz.

 

Fundacja zwraca uwagÄ™ na to, że skargÄ™ na zaprojektowane przez Google i IAB systemy aukcyjne w ubiegÅ‚ym roku zÅ‚ożyÅ‚ już Johnny Ryan z firmy Brave Software we współpracy z Open Rights Group. Panoptykon ma nadziejÄ™, że skargi zÅ‚ożone w Polsce, Wielkiej Brytanii i Irlandii zostanÄ… poÅ‚Ä…czone przez organy ochrony danych osobowych do wspólnego rozpoznania – byÅ‚oby to precedensowe, pierwsze postÄ™powanie transgraniczne od wejÅ›cia w Å¼ycie RODO. Pod koniec stycznia francuski urzÄ…d ochrony danych (CNIL) naÅ‚ożyÅ‚ już na Google’a karÄ™ 50 mln euro za Å‚amanie przepisów tego rozporzÄ…dzenia.

 

 

 

Źródło: Newseria