podatkiFaÅ‚szywe informacje coraz częściej sÄ… tworzone już nie tylko przez szereg zatrudnionych w tym celu ludzi, a nawet proste boty internetowe, lecz także przez bardzo zaawansowane narzÄ™dzia. Najnowsze technologie pozwalajÄ… np. sfaÅ‚szować przemówienie byÅ‚ego prezydenta Stanów Zjednoczonych. WalkÄ™ z fake newsami zapowiedziaÅ‚y najwiÄ™ksze firmy, ale na co dzieÅ„ z wyzwaniem oddzielenia prawdziwych informacji od tych faÅ‚szywych zmagajÄ… siÄ™ firmy monitorujÄ…ce media

 

– Czasami trudno rozpoznać, czy komentarz pochodzi z fejkowego konta, czy z konta użytkownika, który jest bardzo mocno przeÅ›wiadczony o sÅ‚usznej prawdzie tylko jednej strony. NarzÄ™dzia sÅ‚użące do Å›ledzenia historii, obserwacji i analizy profili mogÄ… nam dostarczyć wiele informacji, które sÄ… w stanie w dużym stopniu przybliżyć nas do oceny, czy to jest konto fejkowe, czy to jest konto rzeczywiste jakiegoÅ› oponenta danej dyskusji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sebastian Bykowski, wiceprezes zarzÄ…du i dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

 

W dobie coraz powszechniejszych fake newsów, botów upubliczniajÄ…cych zmanipulowane informacje oraz trolli internetowych dotarcie do wiarygodnych i miarodajnych danych w internecie nie jest Å‚atwe. Firmy profesjonalnie zajmujÄ…ce siÄ™ monitoringiem mediów, w tym także tych spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, dysponujÄ… nowoczesnymi narzÄ™dziami, dziÄ™ki którym sÄ… w stanie wychwytywać faÅ‚szywe konta i informacje. Chociaż zadaniem firm monitorujÄ…cych media jest przede wszystkim znalezienie każdej możliwej informacji, jaka pojawia siÄ™ w przestrzeni medialnej, coraz częściej klienci chcÄ… wiedzieć, która informacja jest prawdziwa, a która może być faÅ‚szywa.

 

– Analitycy dokonujÄ… selekcji i badania historii przekazów na poszczególnych kontach. To jest stosunkowo skomplikowany proces, ponieważ należy zbadać historiÄ™ danego konta, liczbÄ™ doniesieÅ„, wpisów, jakie prowadzi w okreÅ›lonym czasie, czy one sÄ… skierowane wyÅ‚Ä…cznie do jakiejÅ› grupy odbiorców, czy charakteryzujÄ… siÄ™ jakÄ…Å› jednÄ… liniÄ… przekazu. Kiedy siÄ™ okazuje, że dany serwis produkuje szczególnej jakoÅ›ci treść, np. bardzo negatywnÄ… treść i agresywne przekazy, alarmujemy na ten temat naszego klienta, wskazujÄ…c mu, że sÄ… okreÅ›lone media bardzo aktywne albo na tle innych o wiele bardziej aktywne – mówi Sebastian Bykowski.

 

Do faÅ‚szowania informacji coraz częściej wykorzystywana jest także sztuczna inteligencja. Istnieje już oprogramowanie, dziÄ™ki któremu można manipulować wystÄ…pieniami publicznymi polityków. Po internecie krąży nagranie przemówienia Baracka Obamy, który wypowiada dokÅ‚adnie te same sÅ‚owa, bÄ™dÄ…c w różnym wieku – materiaÅ‚ zmontowano za pomocÄ… specjalistycznego oprogramowania. To oznacza, że można już sfaÅ‚szować publiczne wystÄ…pienie każdego polityka.

 

PrzykÅ‚adem wykorzystania zasady dziaÅ‚ania faÅ‚szywych informacji na szerokÄ… skalÄ™ jest afera Facebooka z poczÄ…tku 2018 roku. Firmie Cambidge Analytica udaÅ‚o siÄ™ pozyskać dane przeszÅ‚o 50 mln użytkowników Facebooka, które wykorzystaÅ‚a do stworzenia spersonalizowanych reklam zachÄ™cajÄ…cych do podejmowania konkretnych decyzji wyborczych. DziÄ™ki temu prawdopodobnie udaÅ‚o siÄ™ wpÅ‚ynąć na wyniki gÅ‚osowania dotyczÄ…cego brexitu oraz ostatnich wyborów prezydenckich w USA.

 

– W polityce byÅ‚y i sÄ… wyspecjalizowane podmioty, które zajmujÄ… siÄ™ tworzeniem okreÅ›lonych treÅ›ci i jak najszerszym komentowaniem ich, ale jest pewnego rodzaju zmiana i widoczna tendencja, że pojawia siÄ™ coraz wiÄ™cej botów, różnego rodzaju automatycznych serwisów, których zadaniem jest rozpropagowywanie, kopiowanie treÅ›ci negatywnych w jak najszybszym i najszerszym zasiÄ™gu. JeÅ›li doÅ‚ożymy do tego różnego rodzaju narzÄ™dzia mikrotargetowania i reklamy ukierunkowanej na konkretne grupy odbiorców z okreÅ›lonym przekazem, to wszystko naprawdÄ™ potrafi siÄ™ uzupeÅ‚nić w nasilony negatywny przekaz – tÅ‚umaczy ekspert.

 

Szef Facebooka Mark Zuckerberg stanÄ…Å‚ przed komisjami senackimi USA, aby wyjaÅ›nić, jak doszÅ‚o do wykorzystania danych użytkowników serwisu, tÅ‚umaczyÅ‚ siÄ™ również przed Parlamentem Europejskim. W wyniku wybuchu afery administratorzy Facebooka usunÄ™li 583 mln faÅ‚szywych kont oraz miliardy wpisów Å‚amiÄ…cych standardy spoÅ‚ecznoÅ›ci serwisu. Zuckerberg zapowiada kolejne etapy walki z botami oraz trollami internetowymi.

 

Boty coraz częściej sÄ… wykorzystywane także w Polsce, zwÅ‚aszcza w polityce. Na poczÄ…tku sierpnia zauważono, że kampaniÄ™ Patryka Jakiego z PiS-u krytykowali użytkownicy Twittera m.in. z Pakistanu, Nepalu czy wysp Reunion. Z kolei już na przeÅ‚omie października i listopada zeszÅ‚ego roku zauważono, że konto RafaÅ‚a Trzaskowskiego z PO zaczęło Å›ledzić 10 tysiÄ™cy nieaktywnych kont twitterowych, które zidentyfikowano jako potencjalne boty, które mogÄ… być wykorzystane podczas kampanii samorzÄ…dowej.

 

– Wiele badaÅ„, które siÄ™ w ostatnim czasie ukazuje, m.in. autorstwa profesorów z Oksfordu, pokazuje, że Polska zaczyna nie odbiegać od innych krajów, gdzie agresywny sposób negatywnej promocji okreÅ›lonych treÅ›ci jest realizowany. To bez dwóch zdaÅ„ bardzo negatywne zjawisko. MyÅ›lÄ™, że patrzÄ…c na dzisiejszy Å›wiat komunikacji, to wÅ‚aÅ›nie ten hejt, trolling, jest jednym z najwiÄ™kszych zagrożeÅ„ dla demokratyzacji internetu i przez to również życia publicznego – podsumowuje Sebastian Bykowski.

 

WedÅ‚ug raportu Transparency Market Research rynek narzÄ™dzi do monitorowania mediów przekroczy w 2022 r. wartość 4,2 mld dol. przy Å›redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 13,6 proc.

 

 

 

Źródło: Newseria