ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaCo najmniej kilkadziesiÄ…t rzÄ…dów paÅ„stw wykorzystuje narzÄ™dzia dziaÅ‚ajÄ…ce w oparciu o sztucznÄ… inteligencjÄ™ do inwigilowania zachowaÅ„ obywateli. Niedawno gÅ‚oÅ›no byÅ‚o w Polsce o zakupie przez sÅ‚użby specjalne systemu szpiegowskiego Pegasus

– PowinniÅ›my zdawać sobie sprawÄ™ z tego, że to, co robimy w Å›wiecie elektronicznym, jest monitorowane, może być zbierane i różnego rodzaju podmioty i instytucje mogÄ… mieć do tego dostÄ™p. Zarówno sÄ… to firmy, które oferujÄ… różnego rodzaju usÅ‚ugi w sieci, jak i sÅ‚użby, które wykorzystujÄ… coraz bardziej zaawansowane rozwiÄ…zania do tego, żeby monitorować aktywność użytkowników, żeby też czasem Å›ledzić i podsÅ‚uchiwać korespondencjÄ™ – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Innowacje Dominik Batorski z Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Niedawno doniesienia medialne wskazywaÅ‚y, że polskie Centralne Biuro Antykorupcyjne zakupiÅ‚o izraelski system do permanentnego inwigilowania. Pegasus umożliwia przejÄ™cie kontroli nad każdym urzÄ…dzeniem elektronicznym, np. podsÅ‚uchiwać rozmowy na smartfonie czy wÅ‚Ä…czyć kamerkÄ™ internetowÄ… w laptopie.

 

W inwigilacji coraz częściej wykorzystywane sÄ… narzÄ™dzia wykorzystujÄ…ce sztucznÄ… inteligencjÄ™. WedÅ‚ug danych zgromadzonych przez AI Global Surveillance (AIGS), co najmniej siedemdziesiÄ…t pięć ze 176 krajów na caÅ‚ym Å›wiecie aktywnie wykorzystuje technologie SI w celów nadzoru. Obejmuje to wykorzystanie platform inteligentnego lub bezpiecznego miasta (pięćdziesiÄ…t sześć krajów), systemy rozpoznawania twarzy (sześćdziesiÄ…t cztery kraje) oraz wsparcie SI dla dziaÅ‚aÅ„ policyjnych (pięćdziesiÄ…t dwa kraje).

 

NarzÄ™dzia do Å›ledzenia odgrywajÄ… istotnÄ… rolÄ™ w zapobieganiu terroryzmowi. DajÄ… wÅ‚adzom możliwość monitorowania krytycznych zagrożeÅ„ i odpowiedniego reagowania na nie. PostÄ™p technologiczny wpÅ‚ynÄ…Å‚ jednak na to, jakiego rodzaju dane sÄ… analizowane. To, co użytkownicy robiÄ… w internecie, pozwala na koÅ„cu uzyskać dostÄ™p do danych transakcyjnych lub metadanych dotyczÄ…cych osób fizycznych. To m.in. informacje o wysÅ‚anych i otrzymanych wiadomoÅ›ciach e-mail, identyfikacja lokalizacji, Å›ledzenie sieci i inne dziaÅ‚ania online. Ujawnianie tych danych organom paÅ„stwowym i ich wykorzystywanie jest w dużej mierze nieuregulowane.

 

– Przez wiele lat obszar nowych technologii byÅ‚ sÅ‚abo uregulowany. W tej chwili w coraz wiÄ™kszym stopniu widzimy potrzebÄ™ tej regulacji. I te regulacje już siÄ™ dziejÄ…, dotyczÄ… danych osobowych, ale myÅ›lÄ™, że to jest dopiero poczÄ…tek, dlatego że sfera cyfrowa jest obecnie istotnym elementem wÅ‚aÅ›ciwie każdej sfery życia – twierdzi Dominik Batorski.

 

Skala zjawiska, jakim jest nieÅ›wiadome udostÄ™pnianie swoich danych podczas przeglÄ…dania stron internetowych czy korzystania z aplikacji mobilnych, jest ogromna. Podniesieniu Å›wiadomoÅ›ci na temat udostÄ™pnianych przez użytkowników danych może sÅ‚użyć opracowana przez Polaków platforma ZAX, która sÅ‚uży do sprzedaży danych z inicjatywy samego użytkownika internetu. Osoba zainteresowana sprzedażą może dziÄ™ki niej wybrać dane, które chce udostÄ™pnić,  a co wiÄ™cej – mieć z tej transakcji jakÄ…Å› korzyść. Podobne rozwiÄ…zanie wczeÅ›niej wprowadziÅ‚a gibraltarska firma Wibson.

 

– RzeczywiÅ›cie dobrze by byÅ‚o, żeby użytkownicy mieli Å›wiadomość tego, co siÄ™ dzieje z ich danymi, kto może mieć do nich dostÄ™p. Istnieje szereg rozwiÄ…zaÅ„, które pozwalajÄ… ograniczyć udostÄ™pnianie danych. To m.in. rozwiÄ…zania do przeglÄ…darek internetowych, które pozwalajÄ… zminimalizować liczbÄ™ zostawianych ciasteczek czy skryptów, które Å›ledzÄ… użytkownika. Także możliwoÅ›ci tzw. serwisów VPN, które pozwalajÄ… ukryć przed dostawcÄ… internetu to, co w sieci robimy. Również różnego rodzaju technologie szyfrujÄ…ce pozwalajÄ… zabezpieczyć komunikacjÄ™ – wymienia ekspert.

 

WedÅ‚ug szacunków sporzÄ…dzonych przez ekspertów z Data Driven Marketing, rynek reklam personalizowanych w oparciu o dane osobowe użytkownika jest wart 210 mld dol. WedÅ‚ug agencji SAS i analityków z Future Foundation nawet 69 proc. osób w wieku 16–34 lat byÅ‚oby skÅ‚onnych udostÄ™pnić swoje dane osobowe, jeÅ›li ich sprzedaż przyniesie im rzeczywiste korzyÅ›ci.

 

 

 

Źródło: Newseria