euler hermes prognozy foto3Azja staÅ‚a siÄ™ atrakcyjnym rynkiem eksportowym dla polskich firm. Tylko w ciÄ…gu ostatniego roku wartość ubezpieczonego przez Euler Hermes polskiego eksportu do PaÅ„stwa Åšrodka wzrosÅ‚a o 28 proc. Konflikt gospodarczy miÄ™dzy Chinami a Stanami Zjednoczonymi może jeszcze podbić tÄ™ dynamikÄ™. To dla polskich przedsiÄ™biorców o tyle korzystne, że rynki azjatyckie bÄ™dÄ… siÄ™ rozwijać w tempie ok. 5 proc. rocznie. Rosnąć bÄ™dzie także dynamika rozwoju paÅ„stw afrykaÅ„skich

 

– JeÅ›li spojrzymy na to, jak gospodarka siÄ™ rozwija w różnych częściach Å›wiata, to możemy zauważyć, że nieco siÄ™ rozsynchronizowuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Starus, czÅ‚onek zarzÄ…du Euler Hermes. â€“ Widzimy, że rosnÄ… Stany, bardzo dynamicznie roÅ›nie Afryka, za to zaczyna spowalniać Europa, trochÄ™ również Azja. Mimo to ten kontynent jest ogromnym rynkiem i bardzo dobrze stabilizowanym przez mÄ…drÄ…, bo dÅ‚ugoterminowÄ… politykÄ™ wÅ‚adz chiÅ„skich. Chiny zmieniajÄ… swojÄ… gospodarkÄ™ z nastawionej na eksport na bardziej zrównoważonÄ…, z wiÄ™kszym wpÅ‚ywem konsumpcji wewnÄ™trznej, a to powoduje, że stajÄ… siÄ™ Å›wietnym rynkiem dla wszystkich eksporterów.

 

WedÅ‚ug prognoz Euler Hermes azjatycka gospodarka powinna zarówno w tym, jak i w przyszÅ‚ym roku urosnąć o niemal 5 proc. W 2018 roku Å›wiatowe PKB ma być wyższe o 3,3 proc. od ubiegÅ‚orocznego. Europejska gospodarka rozbuduje siÄ™ o 2,1 proc. po bardzo dobrym 2017 roku, gdy odnotowano wzrost o 2,6 proc. Natomiast paÅ„stwa afrykaÅ„skie mogÄ… siÄ™ spodziewać dynamiki na poziomie 3,9 proc., a w przyszÅ‚ym roku nawet 4,3 proc. – głównie dziÄ™ki ożywieniu na rynku ropy.

 

– Afryka, która jest kontynentem biednym, ale potrzebujÄ…cym bardzo wielu towarów, rozwija siÄ™ bardzo dobrze i tak też bÄ™dzie w najbliższym czasie, ze wzglÄ™du przede wszystkim na wzrost cen ropy naftowej, która jest podstawowym surowcem eksportowym wielu krajów, szczególnie Północnej Afryki – przekonuje czÅ‚onek zarzÄ…du Euler Hermes. â€“ Tam nasi eksporterzy również majÄ… szansÄ™ zaistnieć, zwÅ‚aszcza że dysponujemy towarami atrakcyjnymi dla krajów Afryki ze wzglÄ™du na wysokÄ… jakość i europejskość, przy stosunkowo niskiej cenie w porównaniu z naszymi konkurentami z rynków zachodnioeuropejskich.

 

Na globalnÄ… gospodarkÄ™ w najbliższy czasie bÄ™dzie miaÅ‚o wpÅ‚yw kilka czynników. Wyższe ceny ropy naftowej napÄ™dzÄ… inflacjÄ™, w wyniku czego najwiÄ™ksze banki centralne Å›wiata, zwÅ‚aszcza Fed i EBC, bÄ™dÄ… podnosić stopy procentowe. To z kolei skomplikuje sytuacjÄ™ firm finansujÄ…cych swojÄ… dziaÅ‚alność kredytem, bo wzrosnÄ… koszty oprocentowania. Z wyliczeÅ„ firmy Euler Hermes wynika, że gdyby Europejski Bank Centralny podniósÅ‚ stopy o 0,5 pkt proc., toby koszty obsÅ‚ugi zadÅ‚użenia w Europie wzrosÅ‚y o 60 mld euro, z czego o 14 mld euro w samej tylko Francji. Wyższe stopy procentowe to także hamulec dla tempa wzrostu PKB.

 

– Polskie firmy eksportujÄ… coraz wiÄ™cej zarówno do Azji, jak i do Afryki. Widzimy bardzo duży wzrost zainteresowania naszych klientów tymi rynkami – w ciÄ…gu ostatnich trzech lat to byÅ‚ wzrost o 60 proc., sam ostatni rok to 28 proc. wzrostu. To sÄ… głównie krótkoterminowe ubezpieczenia, ale także gwarancje ubezpieczeniowe, windykacje i raporty handlowe â€“ informuje Tomasz Starus. â€“ Rynki dalekowschodnie i afrykaÅ„skie bardzo dynamicznie penetrujÄ… producenci żywnoÅ›ci, ale także produktów pierwszej potrzeby z branży AGD. Eksport do Afryki rozwijajÄ… także producenci maszyn rolniczych.

 

Kolejnym elementem, który w coraz wiÄ™kszym stopniu wpÅ‚ywa na ksztaÅ‚t i drogÄ™ rozwoju Å›wiatowej gospodarki, jest protekcjonizm gospodarczy, coraz wyraźniej dochodzÄ…cy do gÅ‚osy zarówno w USA, Europie, jak i Chinach. Odbija siÄ™ on na firmach z wymienionych rynków, które zmuszone sÄ… do pÅ‚acenia ceÅ‚, a ich produkty przestajÄ… w efekcie mieć konkurencyjnÄ… cenÄ™. Jednak przedsiÄ™biorcy, którzy rozważnie wybiorÄ… wypÅ‚acalnych partnerów, mogÄ… na tej wojnie handlowej skorzystać, np. wchodzÄ…c w miejsce amerykaÅ„skich firm na rynek chiÅ„ski.

 

– Zdobywanie nowych rynków to jest coÅ›, co powinno pomóc przedsiÄ™biorcom nie tylko zwiÄ™kszać skalÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci i zyski, lecz przede wszystkim dywersyfikować ryzyko – mówi szef oceny ryzyka w Euler Hermes. â€“ Chiny sÄ… rynkiem atrakcyjnym, dużym, ale nie sÄ… Å‚atwe, trzeba poznać kulturÄ™, znaleźć partnerów lokalnych, a wejÅ›cie na ten rynek trwa. Tym niemniej, jeżeli firma jest obecna na wielu rynkach, to szansa na to, że tÄ…pniÄ™cie w jednym kraju czy regionie bardzo mocno niÄ… wstrzÄ…Å›nie, jest mniejsza i zawsze ma drugÄ…, trzeciÄ… czy czwartÄ… nogÄ™, na której może siÄ™ oprzeć.

 

Choć sytuacja w Europie, czyli u naszego głównego partnera handlowego, nie jest zÅ‚a, to pÅ‚ynÄ… z niej pewne niepokojÄ…ce sygnaÅ‚y. Eksperci Euler Hermes podkreÅ›lajÄ…, że wzrost gospodarczy spowalnia, w dodatku jest powyżej potencjaÅ‚u. Niepewność budzi także stabilność polityczna wewnÄ…trz UE zwiÄ…zana np. z sytuacjÄ… we WÅ‚oszech czy brexitem.

 

 

 

Źródł: Newseria