ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaRODO, czyli nowe prawo o ochronie danych osobowych, które wejdzie w Å¼ycie za pięć miesiÄ™cy, znacznie rozszerza obowiÄ…zki informacyjne firm wobec klientów. To oznacza konieczność wymiany wszystkich klauzul, zgód i papierowych formularzy dotyczÄ…cych zgód na ich gromadzenie i przetwarzanie. Z perspektywy konsumentów głównÄ… zmianÄ… ma być sposób przedstawiania takich informacji: prosty, rzetelny i bardziej zrozumiaÅ‚y niż dotychczas

 

– Od 25 maja 2018 roku wszyscy przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ… mieli nowe obowiÄ…zki dotyczÄ…ce informowania konsumentów o ochronie danych osobowych. Zgodnie z RODO, czyli ogólnym rozporzÄ…dzeniem o ochronie danych osobowych, przedsiÄ™biorcy i administratorzy danych powinni zapewnić, że każda osoba, której dane sÄ… przetwarzane, bÄ™dzie rozumiaÅ‚a i wiedziaÅ‚a, jakie informacje, w jakim zakresie i w jakich celach bÄ™dÄ… wykorzystywane – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Drobek z Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

 

Nowe prawo dotyczÄ…ce ochrony danych osobowych oznacza nowe obowiÄ…zki dla wszystkich firm i podmiotów, które gromadzÄ… i przetwarzajÄ… dane o klientach. Te bÄ™dÄ… musiaÅ‚y m.in. wdrożyć odpowiednie rozwiÄ…zania informatyczne i organizacyjne, które zagwarantujÄ… maksymalny poziom takich informacji, przeszkolić pod tym kÄ…tem pracowników oraz wyznaczyć wewnÄ™trznego inspektora ochrony danych osobowych. Nowe przepisy szczegółowo precyzujÄ…, jakie informacje dotyczÄ…ce sposobu i celu przetwarzania danych osobowych muszÄ… zostać przekazane klientom.

 

– Zakres tych informacji zostaÅ‚ rozszerzony. Trzeba bÄ™dzie informować klientów na przykÅ‚ad o danych kontaktowych inspektora ochrony danych, możliwoÅ›ci przekazywania danych do paÅ„stw trzecich, co wiąże siÄ™ z nowymi zagrożeniami, oraz o okresie ich przechowywania. Trzeba pomyÅ›leć o tym, czy zmienić formuÅ‚y informacyjne i jak na nowo informować osoby, których te dane dotyczÄ… – podkreÅ›la Piotr Drobek.

 

Obecnie obowiÄ…zujÄ…ce przepisy zobowiÄ…zujÄ… administratora do przekazania klientom jedynie podstawowych informacji: swojego adresu i siedziby, celu gromadzenia danych osobowych i ÅºródÅ‚a, z którego pochodzÄ…. RODO znacznie wydÅ‚uży tÄ™ listÄ™.  

 

Od wiÄ™kszoÅ›ci firm i podmiotów nowe obowiÄ…zki informacyjne wobec klientów bÄ™dÄ… wymagaÅ‚y wymiany wszystkich klauzul i papierowych formularzy dotyczÄ…cych zgód na przetwarzanie danych (oraz zmiany ich treÅ›ci).

 

– Chodzi nie tylko o to, żeby byÅ‚y to noty pisane przez prawników i dla prawników – bo obecnie trochÄ™ tak to wÅ‚aÅ›nie wyglÄ…da. Teraz musimy w wiÄ™kszym stopniu skoncentrować siÄ™ na tym, aby informacja byÅ‚a jasna, klarowna i zrozumiaÅ‚a dla odbiorcy. To wymaga wiÄ™kszego skoncentrowania siÄ™ na treÅ›ci i sposobie przekazania informacji – podkreÅ›la Piotr Drobek.

 

Ekspert GIODO ocenia, że dotychczas klienci na ogół niewiele rozumieli z przedstawianych im do podpisu klauzul i zgód na wykorzystywanie ich danych. Natomiast nowe prawo wymaga, żeby wszelkie informacje kierowane do osób, których dotyczÄ… dane osobowe, byÅ‚y formuÅ‚owane jasnym i prostym jÄ™zykiem, byÅ‚y zwiÄ™zÅ‚e i zrozumiaÅ‚e. ZwÅ‚aszcza w przypadku komunikatów kierowanych do dzieci, które muszÄ… je bez trudu zrozumieć (RODO wprowadza wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych bezpoÅ›rednio od dziecka, które ukoÅ„czyÅ‚o 16 rok życia, poniżej tej granicy wiekowej konieczna bÄ™dzie zgoda rodzica albo opiekuna prawnego dziecka).

 

– Teraz trzeba zmienić zaÅ‚ożenia. Chodzi nie tylko o noty informacyjne, lecz także o caÅ‚y sposób komunikowania siÄ™, na każdym etapie współpracy z klientem – ma on być zrozumiaÅ‚y, jasny i przyjazny dla konsumenta – podkreÅ›la Piotr Drobek.

 

RODO wymaga, żeby firma każdorazowo informowaÅ‚a klienta o wycieku albo kradzieży jego danych osobowych. KolejnÄ… zmianÄ… jest zakaz profilowania – firmy bÄ™dÄ… mieć obowiÄ…zek otrzymania zgody na profilowanie oraz surowy obowiÄ…zek informowania o tym fakcie.

 

Poza nowymi obowiÄ…zkami dla firm unijne prawo przyznaje też szereg przywilejów konsumentom, którzy majÄ… dziÄ™ki nim lepiej sprawować kontrolÄ™ nad swoimi danymi osobowymi. NowoÅ›ciÄ… w przepisach jest prawo do bycia zapomnianym (na jego podstawie klient może zażądać wykasowania z systemu wszystkich informacji o sobie), prawo do żądania przeniesienia danych oraz wzmocnienie prawa dostÄ™pu konsumenta do wglÄ…du w swoje wÅ‚asne dane osobowe.

 

GIODO zachÄ™ca firmy i przedsiÄ™biorców do zapoznania siÄ™ z art. 13 i art. 14 unijnego rozporzÄ…dzenia, przejrzenia stosowanych do tej pory klauzul informacyjnych oraz zanalizowania, które treÅ›ci należy zmienić lub uzupeÅ‚nić, żeby dopasować siÄ™ do nowych obowiÄ…zków informacyjnych RODO.

 

 

 

Źródło: Newseria