rose 3150504 340 Wyniki kontroli NIK wskazujÄ…, że korzyÅ›ci ze spadkobrania mogÄ… być rzeczywiste, gminy marginalnie traktowaÅ‚y możliwość pozyskania w ten sposób dodatkowych dochodów. Nie sprawdzaÅ‚y możliwoÅ›ci dziedziczenia, raczej nie rozpoczynaÅ‚y z wÅ‚asnej inicjatywy postÄ™powaÅ„ spadkowych, a o powierzone im mienie nie zawsze dbaÅ‚y odpowiednio

 

W Å›wietle obecnie obowiÄ…zujÄ…cych regulacji prawnych gminy powoÅ‚ane sÄ… do spadku - w przypadku dziedziczenia ustawowego - w ostatniej kolejnoÅ›ci, jako tzw. spadkobiercy przymusowi. Kontrola dziaÅ‚aÅ„ gmin w tej roli wykazaÅ‚a, że w dziewiÄ™ciu z 18 skontrolowanych jednostek samorzÄ…du terytorialnego wartość odziedziczonego majÄ…tku (7 954,2 tys. zÅ‚) byÅ‚a wyższa od wartoÅ›ci dÅ‚ugów spadkowych (o 4 513,6 tys. zÅ‚) i przyniosÅ‚a gminom korzyÅ›ci finansowe. W pozostaÅ‚ych przypadkach, gdy dÅ‚ugi przewyższaÅ‚y odziedziczony majÄ…tek, gminy odpowiadaÅ‚y za nie jedynie do wartoÅ›ci tego majÄ…tku. Niemniej jednak w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków gminy nie prowadziÅ‚y z wÅ‚asnej inicjatywy rozpoznania możliwoÅ›ci pozyskania majÄ…tku w drodze dziedziczenia, jako spadkobierca ustawowy. DziaÅ‚ania takie byÅ‚y podejmowane zaledwie w czterech gminach.

 

Obszar spraw zwiÄ…zanych z dziedziczeniem spadków gminy uznawaÅ‚y raczej za marginalny. Co do zasady w niewielkim tylko zakresie wykorzystywaÅ‚y powszechnie dostÄ™pne od zarzÄ…dców nieruchomoÅ›ci oraz otrzymywane z banków i spółdzielczych kas oszczÄ™dnoÅ›ciowo-kredytowych informacje wskazujÄ…ce na potencjalnÄ… możliwość dziedziczenia nieruchomoÅ›ci lub Å›rodków pieniężnych, znajdujÄ…cych siÄ™ na tzw. uÅ›pionych rachunkach bankowych. PrzykÅ‚adowo w dwóch gminach nie podjÄ™to dalszych dziaÅ‚aÅ„ w odniesieniu do piÄ™ciu nieruchomoÅ›ci (UM WrocÅ‚awia, UM Krakowa), w dwóch kolejnych dziaÅ‚ania te zostaÅ‚y podjÄ™te w odniesieniu do dwóch nieruchomoÅ›ci po upÅ‚ywie ponad dwóch lat od daty uzyskania informacji w sprawie możliwoÅ›ci dziedziczenia (UM Lublina, UM Poznania).

 

Przykłady

UM Wrocławia nie inicjował postępowań spadkowych po otrzymaniu informacji od spółdzielni mieszkaniowych o możliwych do odziedziczenia czterech nieruchomościach (spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego).

W UM Krakowa w przypadku jednej sprawy - Biuro Przejmowania Mienia i Rewindykacji UM Krakowa zawnioskowaÅ‚o 25 stycznia 2018 r. do Koordynatora ObsÅ‚ugi Prawnej ZespoÅ‚u Radców Prawnych UM Krakowa o wystÄ…pienie do sÄ…du o stwierdzenie nabycia spadku. Do 28 maja 2018 r., tj. siedem miesiÄ™cy od momentu uzyskania informacji o możliwoÅ›ci powoÅ‚ania do dziedziczenia, Gmina nie zÅ‚ożyÅ‚a do sÄ…du wniosku o stwierdzenie nabycia spadku.

W UM Poznania wystÄ…piono do sÄ…du o wszczÄ™cie postÄ™powania spadkowego dotyczÄ…cego prawa wÅ‚asnoÅ›ci lokalu dopiero w dniu 23 marca 2016 r., tj. po upÅ‚ywie dwóch lat od uzyskania dokumentacji pozwalajÄ…cej na ubieganie siÄ™ przez Miasto o nabycie tego spadku, co nie byÅ‚o dziaÅ‚aniem rzetelnym i wskazywaÅ‚o na opieszaÅ‚ość w podejmowaniu odpowiednich czynnoÅ›ci przez radców prawnych UrzÄ™du.

W UM Lublina pozyskano informacje w sprawie możliwości powołania do dziedziczenia spadku przez Gminę, jako spadkobiercę ustawowego, od czterech zarządców nieruchomościami. Przedmiotem dziedziczenia były lokale mieszkalne i ruchomości. We wszystkich przypadkach informacje przekazane przez ww. podmioty stanowiły podstawę do złożenia przez Gminę wniosków o stwierdzenie nabycia spadku. W jednym przypadku wniosek został złożony po 27 miesiącach od daty pozyskania przez Gminę informacji.

 

Natomiast w trzech gminach (UM Wrocławia, UM Krakowa i UM Bydgoszczy), w odniesieniu do informacji o uśpionych rachunkach bankowych nie podejmowano żadnych działań lub podejmowano je w znikomym stopniu.

 

Przykłady

Do UM WrocÅ‚awia, w okresie objÄ™tym kontrolÄ…, z banków i SKOK, wpÅ‚ynęło 896 informacji o 4 286 potencjalnych spadkodawcach. UM WrocÅ‚awia nie prowadziÅ‚ rejestru/zestawienia oraz analiz nadesÅ‚anych informacji, w zwiÄ…zku z czym miaÅ‚ ograniczonÄ… wiedzÄ™ o wysokoÅ›ci Å›rodków zgromadzonych na rachunkach bankowych potencjalnych spadkodawców. Dopiero w trakcie kontroli NIK w UM WrocÅ‚awia zainicjowano czynnoÅ›ci w tym zakresie, w rezultacie czego uwiarygodniono możliwość dziedziczenia Å›rodków pieniężnych w kwocie 99,0 tys. zÅ‚.

UM Krakowa otrzymaÅ‚ ogółem 3 438 zawiadomieÅ„ z banków/spółdzielczych kas oszczÄ™dnoÅ›ciowo kredytowych o Å›rodkach pieniężnych osób zmarÅ‚ych. W UrzÄ™dzie nie okreÅ›lono zasad postÄ™powania w zwiÄ…zku z otrzymanymi zawiadomieniami o Å›rodkach pieniężnych na rachunkach osób zmarÅ‚ych. W ewidencji elektronicznej nie ujÄ™to 531 pism otrzymanych po 15 grudnia 2017 r. oraz w I kwartale 2018 r. z banków/spółdzielczych kas oszczÄ™dnoÅ›ciowo-kredytowych o Å›rodkach pieniężnych osób zmarÅ‚ych, które posiadaÅ‚y Å›rodki na rachunku bankowym. Pracownicy referatu MR-3 Biura Przejmowania Mienia i Rewindykacji UM Krakowa nie sporzÄ…dzali pisemnych adnotacji o prowadzonych czynnoÅ›ciach w celu ustalenia czy Gmina jest spadkobiercÄ….

 

PrzyjÄ™te w skontrolowanych jednostkach rozwiÄ…zania organizacyjne nie sprzyjaÅ‚y realizacji zadaÅ„ w zakresie obejmujÄ…cym wykonywanie przez gminy praw i obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z dziedziczeniem. Nie zapewniono przede wszystkim efektywnoÅ›ci i skutecznoÅ›ci przepÅ‚ywu informacji o obciążajÄ…cych jednostkÄ™ zobowiÄ…zaniach z tytuÅ‚u dÅ‚ugów spadkowych i nabytego w spadku majÄ…tku oraz zgodnoÅ›ci dziaÅ‚alnoÅ›ci z przepisami prawa i procedurami wewnÄ™trznymi.

 

Na aktywność gmin na polu spadkobrania wpływały bez wątpienia także dwa niezależne od samorządów czynniki. Po pierwsze przekazywanie przez banki niepełnych informacji dotyczących możliwości nabycia przez gminy prawa do środków pieniężnych po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego. Kolejna kwestia to długotrwały, sięgający nawet 18 miesięcy od daty złożenia wniosku, proces sporządzania spisów inwentarza przez komorników (w trzech gminach - UM w Chrzanowie, UM Lublin, UM Puławy) i budząca zastrzeżenia ich jakość (w trzech gminach - UM Puławy, UM w Lęborku, UM Oleśnicy).

 

Przykładowy czas oczekiwania gminy na sporządzenie spisu inwentarza przez komornika sądowego

PostÄ™powania spadkowe co do zasady nie byÅ‚y inicjowane przez gminy, lecz przez innych potencjalnych spadkobierców. W kontrolowanym okresie gminy zapoczÄ…tkowaÅ‚y niewiele ponad 17 proc. ogólnej liczby rozpoczÄ™tych postÄ™powaÅ„ spadkowych tj. spoÅ›ród 1 296 rozpoczÄ™tych postÄ™powaÅ„ spadkowych, zainicjowanych przez skontrolowane gminy zostaÅ‚o 224 postÄ™powania.

 

Już po przyjęciu spadku część gmin nie wywiązywała się należycie z wynikających z tego obowiązków. Nie doprowadzano m.in. do ustalenia stanu faktycznego aktywów i pasywów masy spadkowej. Nie określano tym samym precyzyjnie górnej granicy odpowiedzialności gminy za długi spadkowe. Rodziło to ryzyko konieczności regulowania przez gminy zobowiązań przewyższających wartość aktywów.

 

Przykłady

W UM w Å»ninie, w jednej ze spraw, wystÄ…pienie do komornika z wnioskiem o sporzÄ…dzenie spisu inwentarza nastÄ…piÅ‚o po upÅ‚ywie 689 dni od otrzymania postanowienia o stwierdzenia spadku.

W UM Lublin W jednym przypadku wniosek o sporzÄ…dzenie spisu inwentarza w sprawie nabycia spadku na podstawie postanowienia SÄ…du Rejonowego Lublin-Zachód z dnia 27 kwietnia 2015 r., zÅ‚ożono dopiero w trakcie kontroli NIK - 8 maja 2018 r., po ponad trzech latach od wydania przez sÄ…d postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku przez GminÄ™.

W UM Poznania Na podstawie szczegółowej analizy 117 spraw NIK ustaliÅ‚a, że do dnia kontroli w 40 sprawach sÄ…d wydaÅ‚ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku przez Miasto PoznaÅ„. W trzech z tych spraw wniosek do sÄ…du o zarzÄ…dzenie sporzÄ…dzenia spisu inwentarza, do dnia kontroli NIK, nie zostaÅ‚ zÅ‚ożony.

 

Wystąpiły także przypadki braku dbałości o mienie spadkowe. Zdarzało się, że nie podejmowano skutecznych działań w celu przejęcia władania nad spadkiem lub uzyskania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez osoby niebędące spadkobiercami.

 

W UM PuÅ‚awy pomimo powziÄ™cia w dniu 15 wrzeÅ›nia 2017 r. wiedzy o nabyciu spółdzielczego wÅ‚asnoÅ›ciowego prawa do lokalu mieszkalnego przy ul Sieroszewskiego, do czasu kontroli NIK nie zwrócono siÄ™ do spółdzielni mieszkaniowej o wydanie zaÅ›wiadczenia potwierdzajÄ…cego nabycie tego prawa oraz o wydanie lokalu. Dopiero w trakcie kontroli NIK (w dniu 11 kwietnia 2018 r.) wystÄ…piono do spółdzielni o przekazanie dokumentów i lokalu, a 12 kwietnia 2018 r. sporzÄ…dzono protokół przekazania lokalu (wycenionego na kwotÄ™ 112,9 tys. zÅ‚).

W UM OleÅ›nicy nie podjÄ™to niezwÅ‚ocznie dziaÅ‚aÅ„ w celu objÄ™cia w posiadanie lokalu mieszkalnego w OleÅ›nicy i w rezultacie przyzwalano na bezumowne, nieodpÅ‚atne korzystanie z tego lokalu przez nieuprawnione osoby w okresie od lipca 2015 r. do wrzeÅ›nia 2016 r.

UM Lublina przez ponad osiem miesiÄ™cy nie dochodziÅ‚ od osoby, która wÅ‚adaÅ‚a spadkiem odziedziczonym przez GminÄ™, roszczeÅ„ o wynagrodzenie za korzystanie z przedmiotów należących do spadku. Poniesione przez GminÄ™ koszty z tytuÅ‚u utrzymania lokalu mieszkalnego od 9 października 2014 r. (data Å›mierci spadkodawcy) do 31 grudnia 2017 r. wyniosÅ‚y ponad 18 tys. zÅ‚.

Na podstawie postanowienia SÄ…du Rejonowego Lublin Zachód w Lublinie z 10 lutego 2017 r.  Gmina staÅ‚a siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem lokalu mieszkalnego.

 

W wielu wypadkach nie ujawniono niezwłocznie w księgach wieczystych prawa do nieruchomości. Opóźnienia w tym zakresie sięgały w sześciu gminach od trzech do 33 miesięcy. Często nie dochowano tego obowiązku w ogóle. Zaniedbania w tym zakresie narażają gminy na poważne konsekwencje, ponieważ w sytuacji gdy osoba trzecia doznałaby szkody na skutek nieujawnienia prawa własności w księdze wieczystej, gmina ponosi wówczas odpowiedzialność za tę szkodę.

 

Opóźnienie w składaniu wniosków o ujawnienie w księdze wieczystej prawa gminy do nieruchomości

Ponadto w wiÄ™kszoÅ›ci gmin wystÄ…piÅ‚y problemy z prawidÅ‚owym ewidencjonowaniem odziedziczonego majÄ…tku i dÅ‚ugów spadkowych. W 12 gminach nie ujÄ™to w ewidencji ksiÄ™gowej w wymaganym terminie majÄ…tku o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci 7 248,2 tys. zÅ‚, z czego 6 276,6 tys. zÅ‚ przypadaÅ‚o na nieruchomoÅ›ci. W 10 jednostkach samorzÄ…du terytorialnego nie ujÄ™to natomiast w ewidencji ksiÄ™gowej dÅ‚ugów podlegajÄ…cych spÅ‚acie w kwocie 3 485,3 tys. zÅ‚ i 41,1 tys. franków szwajcarskich. W efekcie, ksiÄ™gi rachunkowe 15 gmin nie odzwierciedlaÅ‚y ich rzeczywistej sytuacji majÄ…tkowo-finansowej.

 

W zwiÄ…zku z prowadzonymi postÄ™powaniami spadkowymi oraz zagospodarowaniem mienia odziedziczonego w spadku skontrolowane gminy wydaÅ‚y 5 606,3 tys. zÅ‚, z czego najwiÄ™cej, bo 3 040,6 tys. zÅ‚ (54,2%) przeznaczono na spÅ‚atÄ™ dÅ‚ugów spadkowych, a 1 702,6 tys. zÅ‚ (30,3%) na opÅ‚aty czynszowe i inne zwiÄ…zane z zarzÄ…dzaniem, utrzymaniem i eksploatacjÄ… odziedziczonych nieruchomoÅ›ci. PozostaÅ‚e Å›rodki przeznaczono na opÅ‚aty sÄ…dowe, komornicze i notarialne, na pokrycie kosztów zagospodarowania mienia ruchomego, jego zabezpieczenia, transportu oraz magazynowania, na pokrycie kosztów zwiÄ…zanych z przygotowaniem ruchomoÅ›ci do sprzedaży i inne.

 

Wydatki skontrolowanych jednostek poniesione w latach 2015-2018 (do 30 marca) w związku z prowadzonymi postępowaniami spadkowymi, spłatą długów oraz zagospodarowaniem mienia odziedziczonego w spadku (w tys. zł)

Ostateczne rozliczenie spraw spadkowych w poszczególnych gminach wskazaÅ‚o, że uzyskane ze spadków aktywa przewyższaÅ‚y wartość wydatków ponoszonych w zwiÄ…zku dziedziczeniem spadków.

 

 

 

 

LS

NIK