ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaNiechcianych telefonów od telemarketerów można uniknąć. UODO przypomina, że należy przykÅ‚adać wiÄ™kszÄ… wagÄ™ do tego, gdzie, komu i w jakich okolicznoÅ›ciach udzielamy zgody na przetwarzanie informacji o sobie. W trakcie rozmowy z telemarketerem można też zażądać usuniÄ™cia swoich danych przez firmÄ™ albo odnotowania sprzeciwu wobec przetwarzania ich w celach marketingowych

 

– NajczÄ™stsze naruszenia prawa w telemarketingu dotyczÄ… zbyt szerokich zgód na przetwarzanie danych osobowych, niedopeÅ‚nienia obowiÄ…zków informacyjnych – w szczególnoÅ›ci wtedy, kiedy dane nie sÄ… pozyskane od osoby, której dotyczÄ…, tylko z innego źródÅ‚a. W takim przypadku konsument w ogóle nie ma Å›wiadomoÅ›ci, że jego dane zostaÅ‚y pozyskane przez jakiÅ› podmiot. Poważnym problemem jest również to, że administratorzy czÄ™sto ukrywajÄ… swojÄ… tożsamość, nie podajÄ… peÅ‚nych informacji o sobie, stÄ…d nie zawsze możemy dociec, kto przetwarza nasze dane. CzÄ™sto też nie jest odnotowywany sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych czy żądanie usuniÄ™cia tych danych – wylicza w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Weronika Kowalik, dyrektor zespoÅ‚u ds. sektora prywatnego w UrzÄ™dzie Ochrony Danych Osobowych.

 

Jak podkreÅ›la, do UODO caÅ‚y czas napÅ‚ywajÄ… skargi dotyczÄ…ce naruszenia ochrony danych osobowych w telemarketingu. NatrÄ™tne telefony z ofertami reklamowymi mogÄ… naruszać przepisy prawa telekomunikacyjnego i obowiÄ…zujÄ…cego od blisko roku RODO. Jednak konsumenci również powinni pamiÄ™tać, żeby przykÅ‚adać wiÄ™kszÄ… wagÄ™ do tego, gdzie, komu i w jakich okolicznoÅ›ciach udzielajÄ… zgody na przetwarzanie informacji o sobie.

 

– Ważne jest czytanie klauzul, rozumienie ich, zastanowienie siÄ™, na ile sÄ… precyzyjne. Każda zbyt szeroka klauzula oznacza, że nasze dane mogÄ… powÄ™drować od jednego administratora do drugiego i możemy stracić kontrolÄ™ nad procesem ich przetwarzania. Warto być ostrożnym i nie podpisywać zgód, których nie rozumiemy – podkreÅ›la Weronika Kowalik

 

UODO może zareagować na skargÄ™ konsumenta wtedy, jeżeli wie, kto jest administratorem jego danych. Dlatego odbierajÄ…c telefon od natrÄ™tnego telemarketera, nie należy żądać jego personaliów, ale informacji o tym, kto jest administratorem naszych danych osobowych. Prawo do takiej informacji zapewnia Ogólne RozporzÄ…dzenie o Ochronie Danych (RODO).

 

– Wtedy bÄ™dziemy mogli zidentyfikować podmiot. Jeżeli w trakcie rozmowy telefonicznej rozmówca bÄ™dzie twierdziÅ‚, że nie jest administratorem danych, tylko przetwarza je na zlecenie, to uzyskujÄ…c informacjÄ™ o tym, kto jest docelowym administratorem, możemy skierować do niego odpowiednie pismo. Wtedy mamy dowód, że wystÄ…piliÅ›my o nasze prawa, a firma ich nie respektuje. Wtedy także możemy zÅ‚ożyć skargÄ™ do prezesa UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych – mówi Weronika Kowalik.

 

Jak podkreÅ›la, w trakcie rozmowy telefonicznej konsument może również zażądać usuniÄ™cia swoich danych przez firmÄ™ i odnotowania sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych w celach marketingowych.

 

Wobec administratorów, którzy naruszajÄ… przepisy dotyczÄ…ce ochrony danych osobowych, UODO może wyciÄ…gnąć konsekwencje, m.in. nakazać zaprzestania dalszego, niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych albo naÅ‚ożyć na taki podmiot karÄ™ finansowÄ….

 

– Przepisy RODO i ustawa o ochronie danych osobowych stanowiÄ…, że kary majÄ… być proporcjonalne do naruszenia. Aby zdecydować, czy kara jest proporcjonalna i ma skutek odstraszajÄ…cy, musimy przeanalizować wiele aspektów procesu przetwarzania danych osobowych. Jest to aż 11 przesÅ‚anek wynikajÄ…cych z przepisów. W toku każdej sprawy indywidualnie możemy zadecydować, w jakiej wysokoÅ›ci kara powinna zostać naÅ‚ożona na administratora. W przypadku podmiotów z sektora prywatnego kara może siÄ™gać nawet do 20 mln euro – przypomina dyrektor zespoÅ‚u ds. sektora prywatnego w UrzÄ™dzie Ochrony Danych Osobowych.

 

 

 

 

Źródło: Newseria