ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaTelemarketing to zagadnienie objÄ™te wieloma przepisami i kompetencjami różnych urzÄ™dów odpowiedzialnych za ich stosowanie, walka z tym zjawiskiem jest utrudniona. UrzÄ…d Ochrony Danych Osobowych zapowiada, że weźmie takie praktyki pod lupÄ™, zacieÅ›niajÄ…c w tym zakresie współpracÄ™ z UKE i UOKiK

 

NatrÄ™tne, niechciane telefony z ofertami reklamowymi sÄ… czÄ™stÄ… zmorÄ…. DziaÅ‚ajÄ…ce w ten sposób firmy naruszajÄ… nie tylko przepisy Prawa telekomunikacyjnego, lecz także ogólnego rozporzÄ…dzenia o ochronie danych, czyli RODO. CzÄ™sto bowiem nie majÄ… podstaw prawnych do kontaktowania siÄ™ z nami, nie uwzglÄ™dniajÄ… naszego sprzeciwu i kontaktujÄ… siÄ™ z nami, mimo braku naszej zgody na to.

 

– Te niezgodne z prawem praktyki dotyczÄ… styku wielu różnych przepisów – nie tylko o ochronie danych osobowych, lecz także np. Prawa telekomunikacyjnego. Dlatego problem jest zÅ‚ożony i wymaga zaangażowania nie tylko UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych, lecz także podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ przez UrzÄ…d Komunikacji Elektronicznej czy UOKiK. Zamierzamy takie dziaÅ‚ania prowadzić wspólnie, żeby wyeliminować niezgodne z prawem praktyki w zakresie telemarketingu – zapowiada w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes dr Edyta Bielak-Jomaa, prezes UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych.

 

UODO ma podstawy do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ m.in. wówczas, jeżeli do urzÄ™du wpÅ‚ynie skarga na niezgodne z prawem wykorzystanie danych osobowych do prowadzenia telemarketingu. Jednak, żeby móc zareagować, UrzÄ…d musi wiedzieć, kto jest administratorem danych. Dlatego – odbierajÄ…c telefon od natrÄ™tnego telemarketera – nie należy żądać jego danych, ale informacji o tym, kto jest administratorem naszych danych osobowych. Taka informacja powinna nam zostać udzielona. Gwarantuje nam to ogólne rozporzÄ…dzenie o ochronie danych (RODO), które zaczęło być stosowane od 25 maja ub.r. 

 

– Zatem jeżeli dzwoni do nas uciążliwy telemarketer, żądajmy speÅ‚nienia obowiÄ…zku informacyjnego, bo jeżeli UODO otrzyma skargÄ™ na dziaÅ‚alność takich uciążliwych telemarketerów dziaÅ‚ajÄ…cych w imieniu konkretnych administratorów, bÄ™dzie mógÅ‚ podjąć dziaÅ‚ania, czyli wszcząć postÄ™powanie administracyjne – podkreÅ›la dr Edyta Bielak-Jomaa. 

 

Prezes UODO wskazuje, że wachlarz konsekwencji, jakie mogÄ… zostać wyciÄ…gniÄ™te wobec administratorów naruszajÄ…cych przepisy, jest bardzo szeroki. UrzÄ…d może nakazać zaprzestania dalszego niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych albo – co może być najpoważniejszÄ… konsekwencjÄ… – naÅ‚ożyć karÄ™ finansowÄ…. Maksymalna wysokość tych kar jest okreÅ›lona przepisami RODO i może siÄ™gnąć aż 20 mln euro bÄ…dź 4 proc. rocznych, globalnych obrotów firmy.

 

– UODO prowadzi – i zamierza dalej prowadzić – kontrole prawidÅ‚owego przetwarzania danych osobowych w podmiotach z branży telemarketingu. W przypadku stwierdzenia poważnych naruszeÅ„, mogÄ… siÄ™ one zakoÅ„czyć naÅ‚ożeniem kary. Rzecz jasna, decyzja o jej naÅ‚ożeniu i wysokoÅ›ci jest oceniana w Å›wietle przepisów RODO – mówi dr Edyta Bielak-Jomaa.

 

Nadużycia w telemarketingu w kontekÅ›cie ochrony danych osobowych byÅ‚y jednym z głównych tematów poruszanych podczas obchodów Dnia Ochrony Danych Osobowych 28 stycznia.

 

 

 

Źródło: Newseria