ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucja– Przepisy w obecnym ksztaÅ‚cie nie chroniÄ… ani interesów organizatorów turystyki, ani samych podróżnych – ocenia PaweÅ‚ Wójcik, adwokat Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. Specustawa wprowadziÅ‚a regulacje, zgodnie z którymi rozwiÄ…zanie umowy jest skuteczne dopiero po 180 dniach

– Nowe przepisy zaproponowaÅ‚y, że klient może przyjąć od organizatorów turystyki voucher na organizacjÄ™ imprezy turystycznej, którego wartość jest nie mniejsza niż wpÅ‚acone Å›rodki. Jednak jest to pomoc iluzoryczna. Klient może być zainteresowany zwrotem pieniÄ™dzy, a nie imprezÄ… turystycznÄ…, która może, ale nie musi siÄ™ odbyć w przyszÅ‚oÅ›ci. Poza tym budzi też zdziwienie odroczenie terminu zwrotu wpÅ‚aconych Å›rodków na okres 180 dni â€“ podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes PaweÅ‚ Wójcik, adwokat z Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik.

 

Zgodnie ze specustawą rozwiązanie umowy turystycznej jest skuteczne dopiero po 180 dniach. Dopiero od tego momentu biuro podróży ma 14 dni na zwrot pieniędzy.

 

– Podróżni mogÄ… przecież przez te 180 dni potrzebować Å›rodków, które wpÅ‚acili, bÄ…dź też mogliby chcieć wyjechać gdzieÅ› w Polsce, już bez poÅ›rednictwa organizatora imprezy turystycznej, a w tej sytuacji te Å›rodki sÄ… zamrożone. Jest też wÄ…tpliwe, czy w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie możliwe uzyskanie zwrotu tych Å›rodków pieniężnych – mówi ekspert.

 

Teoretycznie podróżni mają prawo wybierać między zwrotem gotówki lub voucherem na poczet przyszłych imprez turystycznych. Praktyka pokazuje jednak, że część biur podróży odmawia zwrotu wpłaconych zaliczek.

 

– Organizator imprezy turystycznej wskazuje np., że te Å›rodki nie mogÄ… zostać zwrócone, bo zostaÅ‚y już przekazane kontrahentom. Proponuje wówczas organizacjÄ™ innej imprezy turystycznej – tÅ‚umaczy adwokat z Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. – Trudno mieć pretensje do samych organizatorów, którzy walczÄ… o przeżycie w tych trudnych warunkach, w jakich siÄ™ znaleźli i których nie można byÅ‚o przewidzieć. Natomiast faktem jest, że siÄ™gajÄ… oni po różne rozwiÄ…zania i propozycje, a czasami nawet przymusowe, to jest żądajÄ… od podróżnych tego, żeby wpÅ‚acone Å›rodki pieniężne zostaÅ‚y przeznaczone na innÄ… imprezÄ™ turystycznÄ…, albo też naliczajÄ… bezprawnie koszty, które nie byÅ‚y przewidziane umowÄ….

 

Ta sytuacja pokazuje, że w obecnej sytuacji ani interesy organizatorów, ani ich klientów nie sÄ… odpowiednio chronione.

 

– PrzedsiÄ™biorcy, organizujÄ…c imprezÄ™ turystycznÄ…, sami muszÄ… zawierać umowy z innymi dostawcami usÅ‚ug, np. hotelarskich. Te podmioty również nie zwracajÄ… im Å›rodków pieniężnych, wiÄ™c nie jest to tylko wina firm, które organizujÄ… imprezy turystyczne – podkreÅ›la PaweÅ‚ Wójcik.

 

Problem leży również w tym, że w obecnej sytuacji osobom poszkodowanym przez biura podróży trudno jest dochodzić swoich roszczeÅ„ na drodze prawnej.

 

– Wszelkie terminy procesowe zostaÅ‚y przez ustawÄ™ covidowskÄ… zamrożone, wiÄ™c nawet gdyby podróżny chciaÅ‚ dochodzić zwrotu przed sÄ…dem, to obecnie jest to niemożliwe do czasu, aż te przepisy pozwolÄ… na prowadzenie postÄ™powaÅ„ sÄ…dowych. Nie ma wiÄ™c najlepszego rozwiÄ…zania. Można oczywiÅ›cie wzywać organizatora turystyki do zwrotu Å›rodków pieniężnych, można próbować siÄ™ z nim porozumieć, natomiast trudno przewidzieć, kiedy rozwiÄ…zania sÄ…dowe bÄ™dÄ… możliwe – podkreÅ›la ekspert Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik.

 

 

 

Źródło: Newseria