ilustracja artykuÅ‚u strony antyegzekucja.plZa dwa miesiÄ…ce zacznie obowiÄ…zywać ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym. Nowe przepisy ograniczÄ… możliwość pobierania przez firmy pożyczkowe nadmiernych opÅ‚at, prowizji i odsetek, co zagwarantuje ich klientom wiÄ™kszÄ… ochronÄ™ i oczyÅ›ci rynek z nieuczciwych podmiotów.

Branża pożyczkowa pracuje również nad samoregulacjÄ… w reklamie produktów finansowych.

– Branża finansowa oraz administracja publiczna w ostatnim roku skupiaÅ‚y siÄ™ przede wszystkim na podniesieniu bezpieczeÅ„stwa konsumentów na rynku finansowym. Głównym elementem byÅ‚a ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym podpisana przez prezydenta Andrzeja DudÄ™ w sierpniu ubiegÅ‚ego roku – mówi Agnieszka KÅ‚os, czÅ‚onek zarzÄ…du i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Provident Polska.

Z punktu widzenia bezpieczeÅ„stwa konsumentów najważniejsze bÄ™dÄ… trzy kwestie. Po pierwsze, jest to wprowadzenie limitów maksymalnych kosztów pozaodsetkowych w zwiÄ…zku z zaciÄ…gniÄ™ciem pożyczki. Po drugie, ustawodawca wprowadziÅ‚ także maksymalny limit opÅ‚at za opóźnienie w spÅ‚atach.

– To jest kluczowe z punktu widzenia klienta. ZaciÄ…gajÄ…c zobowiÄ…zanie finansowe, bÄ™dzie wiedziaÅ‚, że jeżeli mu siÄ™ nie uda spÅ‚acić zobowiÄ…zania w terminie, to koszty nie bÄ™dÄ… nadmierne i nie wpÄ™dzÄ… go w spiralÄ™ zadÅ‚użenia – wyjaÅ›nia Agnieszka KÅ‚os.

Trzecim głównym elementem jest ograniczenie ryzyka pÄ™tli zadÅ‚użenia poprzez wyeliminowanie z rynku pożyczek tzw. rolowanych. Zjawisko to polegaÅ‚o na tym, że klient zaciÄ…gaÅ‚ pożyczkÄ™, żeby spÅ‚acić poprzednie zobowiÄ…zania.

Przedstawiciele Providenta oceniajÄ…, że prawdopodobnie bÄ™dzie to skutkować także znikniÄ™ciem z rynku pożyczek za zero zÅ‚otych, które przestanÄ… być opÅ‚acalne dla firm chwilówkowych.

– Te regulacje doprowadzÄ… do sytuacji, kiedy nierzetelne firmy, niespeÅ‚niajÄ…ce np. wymogów rejestracji czy wymogów limitów kapitaÅ‚owych, zostanÄ… wyeliminowane z rynku. Dodatkowo znacznie siÄ™ poprawi bezpieczeÅ„stwo klientów poprzez wyeliminowanie nieetycznych praktyk, czyli naciÄ…gania klientów na dodatkowe koszty w zwiÄ…zku z rolowaniem pożyczek – mówi KÅ‚os.

Na wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo klientów wpÅ‚yw bÄ™dzie miaÅ‚a także samoregulacja w zakresie reklamy firm pożyczkowych. Pod koniec minionego roku prace rozpoczęła grupa robocza pod przewodnictwem Rady Reklamy. Ma ona opracować standardy reklamy produktów i usÅ‚ug finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy.

– Aktywność firm pożyczkowych oraz pozostaÅ‚ych uczestników rynku finansowego znacznie wzrosÅ‚a. JesteÅ›my wprost zalewani reklamami, dlatego bardzo ważne jest, aby klient zrozumiaÅ‚ dokÅ‚adnie, o czym jest reklama i jakie sÄ… warunki danego produktu czy usÅ‚ugi finansowej – mówi Piotr Podstawek, dyrektor Departamentu ZarzÄ…dzania Klientem w Provident Polska. – Już w 2014 roku UOKiK zwróciÅ‚ uwagÄ™ na ten aspekt. Staramy siÄ™ w taki sposób realizować nasze reklamy, aby byÅ‚y one w peÅ‚ni zrozumiaÅ‚e i przedstawione bardzo przystÄ™pnym jÄ™zykiem.

DziÄ™ki nowym regulacjom, które bÄ™dÄ… wdrażane w tym roku, ma poprawić siÄ™ reputacja caÅ‚ej branży, choć – jak podkreÅ›lajÄ… przedstawiciele Providenta – już w ubiegÅ‚ym roku miaÅ‚o miejsce wiele procesów na to ukierunkowanych. Ich efekty widać m.in. w ofercie banków.

– W ostatnim czasie zauważyliÅ›my duże zainteresowanie ze strony sektora bankowego klientami, którzy do tej pory byli poza nim. Nasi koledzy z banków zaczÄ™li ich traktować nie jako klientów bez zdolnoÅ›ci kredytowej, ale jak zwykÅ‚ych klientów, którzy majÄ… po prostu inne potrzeby – mówi Piotr Podstawek. – DaÅ‚o siÄ™ to zauważyć w sposobie komunikowania siÄ™ banków, które w widoczny sposób podążyÅ‚y w stronÄ™ oferty firm z sektora pożyczek pozabankowych, mówiÄ…c o niższych kwotach pożyczanych na krótszy czas.

Branża szacuje, że ubiegÅ‚y rok przyniósÅ‚ kilkunastoprocentowy wzrost rynku. To nieco niższe tempo niż w poprzednich latach. Wynika to z rosnÄ…cej konkurencji zarówno ze strony banków, jak i instytucji pozabankowych. W tym roku tempo wzrostu powinno siÄ™ utrzymać.

– Mamy przed sobÄ… szereg innych wyzwaÅ„, czyli np. podatek bankowy, który wchodzi w najbliższym czasie. Spodziewamy siÄ™ również dalszej obserwacji zachowaÅ„ klientów i firm pożyczkowych na naszym rynku. Wiemy, że to sÄ… dziaÅ‚ania nieco bolesne dla przedsiÄ™biorców, natomiast majÄ… one bardzo pozytywny skutek dla konsumentów. CaÅ‚a branża zdaje sobie sprawÄ™ z tego, że jej reputacja musi być poprawiona, szczególnie po aferach z lat ubiegÅ‚ych, w tym głównie aferze Amber Gold – mówi Agnieszka KÅ‚os.

 

Źródło: biznes.newseria.pl/news