Agata-GotowczycPolacy majÄ… niskie zaufanie do biznesu, nie ufajÄ… nawet tym firmom, z których usÅ‚ug korzystajÄ…. Jedynym caÅ‚kowicie pozytywnie ocenianym segmentem jest branża motoryzacyjna. Na ocenÄ™ klientów wpÅ‚ywa przede wszystkim profesjonalizm firmy, jakość produktu lub usÅ‚ugi oraz poziom obsÅ‚ugi.

Z raportu Fundacji Obserwatorium ZarzÄ…dzania wynika, że Polacy nie ufajÄ… nawet tym firmom, z których usÅ‚ug korzystajÄ…. Na 13 branż ujÄ™tych w badaniu tylko jedna uzyskaÅ‚a pozytywnÄ… wartość wskaźnika NPS, który jest miarÄ… zadowolenia z usÅ‚ug firmy oraz deklarowanej skÅ‚onnoÅ›ci do jej rekomendowania. TÄ… branżą jest branża samochodowa. Zaufanie klientów przejawia siÄ™ zarówno poprzez kolejny zakup samochodu danej marki, jak i chęć polecania jej znajomym.

– Jest to wynik spójny z badaniami miÄ™dzynarodowymi. Ta branża faktycznie opiera siÄ™ na zaufaniu klientów, na ich skÅ‚onnoÅ›ci do rekomendacji. Branża, która u nas zyskaÅ‚a tych rekomendacji najmniej, to branża usÅ‚ug pożyczkowych. Natomiast tutaj dużą rolÄ™ odgrywa sam wizerunek tej branży i charakter usÅ‚ugi, bo jest to taki rodzaj usÅ‚ugi, który klienci bardzo niechÄ™tnie sobie rekomendujÄ… – mówi agencji informacyjnej Newseria Agata Gotowczyc, menadżer projektów badawczych Fundacji Obserwatorium ZarzÄ…dzania.

Tuż za motoryzacjÄ… uplasowaÅ‚y siÄ™ uroda, kosmetyki i usÅ‚ugi fryzjerskie oraz dyskonty i markety. Å»adna z tych branż nie uzyskaÅ‚a jednak wskaźnika NPS powyżej 0, co oznacza, że wÅ›ród jej klientów wiÄ™cej jest osób niezadowolonych, gotowych do zmiany dostawcy. Bardzo niskim poziomem zaufania, znacznie poniżej 0 NPS, klienci darzÄ… – oprócz branży pożyczkowej – także dostawców prÄ…du i biura podróży. Zdaniem ekspertów przy zdobywaniu zaufania klientów coraz wiÄ™ksze znaczenie ma obsÅ‚uga klienta. Wyzwaniem stojÄ…cym obecnie przed biznesem jest dbaÅ‚ość o doÅ›wiadczenia klienta we wszelkich kontaktach z nim.

– ObsÅ‚uga klienta okazuje siÄ™ czynnikiem częściej ważącym na negatywnych doÅ›wiadczeniach klienta. Oznacza to, klienci częściej sÄ… skÅ‚onni do tego, żeby odradzić korzystanie z usÅ‚ug firmy ze wzglÄ™du na zÅ‚e doÅ›wiadczenia zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ…. GÅ‚os negatywny zawsze jest przez nas żywiej pamiÄ™tany, mocniej odbierany. Tutaj ta siÅ‚a rażenia jest dużo wiÄ™ksza niż przy pozytywnych rekomendacjach – mówi Agata Gotowczyc.

Coraz częściej firmy decydujÄ… siÄ™ na monitoring tego, co pojawia siÄ™ o nich w internecie i starajÄ… siÄ™ na to odpowiadać. WychodzÄ… też do klienta poprzez profile na portalach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. SÄ… to miejsca, gdzie niezadowoleni klienci mogÄ… siÄ™ wypowiedzieć, a firma szybko i skutecznie zareagować na krytykÄ™. Wyrażanie niezadowolenia poprzez portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe charakterystyczne jest przede wszystkim dla ludzi mÅ‚odych. Pomimo niskiego poziomu zaufania do biznesu i maÅ‚ej deklarowanej chÄ™ci do polecania firm zdecydowana wiÄ™kszość Polaków rekomenduje znajomym usÅ‚ugi lub produkty. SpoÅ›ród osób biorÄ…cych udziaÅ‚ w badaniu, aż 90 proc. poleciÅ‚o przynajmniej jednÄ… firmÄ™ z 13 branż. SkÅ‚onność do rekomendacji przejawiajÄ… przede wszystkim osoby w wieku 15-24 lata.

– CiekawÄ… rzecz obserwujemy także, jeÅ›li chodzi o odradzanie. Tutaj nie ma zależnoÅ›ci tak silnej, jeÅ›li chodzi o wiek. Natomiast widzimy, że częściej odradzajÄ… panowie niż panie. Grupa klientów, którzy definiujÄ… siebie pod wzglÄ™dem finansowym jako osoby, którym starcza na wszystko, sÄ… bardziej skÅ‚onne do tego, żeby zmieniać dostawców produktów i usÅ‚ug wówczas, kiedy spotkajÄ… siÄ™ z jakimÅ› negatywnym doÅ›wiadczeniem dotyczÄ…cym ich obsÅ‚ugi – mówi Agata Gotowczyc.

Na odradzenie korzystania z produktów lub usÅ‚ug jakiejÅ› firmy zdecydowaÅ‚o siÄ™ aż 60 proc. badanych przez FundacjÄ™ Obserwatorium ZarzÄ…dzania. Podobnie jak w przypadku rekomendacji na decyzji odradzajÄ…cych zaważyÅ‚y przede wszystkim takie czynniki, jak profesjonalizm i uczciwość firmy, jakość produktu lub usÅ‚ugi, jakość obsÅ‚ugi i cena.

Fundacja Obserwatorium Zarządzania bada doświadczenia klientów polskich przedsiębiorstw. Na tej podstawie wyróżnia firmy, nadając im tytuł Firma Przyjazna Klientowi. W bieżącej edycji wyróżniono 15 firm: Blycolin Textile Service, Europejski Fundusz Leasingowy, General Logistics Systems Poland, Compass Money, BZ WBK-Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie, BZ WBK-Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych, MetLife, KODE, PKP Energetyka, Aviva, Natural Pharmaceuticals, Hicron, Kontekst HR International Group, Dow Polska, Santander Consumer Bank.

 

Źródło: Newseria.pl