ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaW ciÄ…gu dwóch najbliższych lat paÅ„stwa czÅ‚onkowskie Unii Europejskiej muszÄ… wdrożyć dyrektywÄ™ o ochronie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. PrzyjÄ™ta w poÅ‚owie kwietnia regulacja wprowadza wiele zmian w zasadach publikowania treÅ›ci w internecie oraz wzmacnia pozycjÄ™ twórców wzglÄ™dem globalnych koncernów, takich jak Facebook, YouTube czy Google

 

– Nowe przepisy jasno regulujÄ… kwestie zwiÄ…zane z odpowiedzialnoÅ›ciÄ… poszczególnych uczestników obrotu prawami autorskimi. Przepisy te sÄ… z pewnoÅ›ciÄ… korzystne dla tych użytkowników, którzy korzystajÄ… z treÅ›ci objÄ™tych prawami autorskimi w celach niezarobkowych, ponieważ ich obejmie licencja uzyskiwana przez operatorów serwisów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Pacuski, radca prawny w Gekko Taxens. – Licencja nie bÄ™dzie pokrywaÅ‚a natomiast korzystania z treÅ›ci objÄ™tych prawami autorskimi przez tych użytkowników, którzy korzystajÄ… z serwisów w celach zarobkowych.

 

Unijna dyrektywa o ochronie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym zostaÅ‚a przyjÄ™ta przez Parlament Europejski w ostatnim tygodniu marca br., a w poÅ‚owie kwietnia zaakceptowana przez paÅ„stwa czÅ‚onkowskie UE. Po opublikowaniu dyrektywy w Dzienniku UrzÄ™dowym Unii Europejskiej paÅ„stwa czÅ‚onkowskie – w tym Polska – bÄ™dÄ… miaÅ‚y dokÅ‚adnie 24 miesiÄ…ce na jej wdrożenie do krajowego ustawodawstwa.

 

Dyrektywa wprowadza wiele zmian w zasadach publikowania i monitorowania treÅ›ci w internecie. Jak podkreÅ›liÅ‚a Komisja Europejska, nie dotyczy ona użytkowników korzystajÄ…cych z utworów w celach niezarobkowych. Ci – tak jak do tej pory – bÄ™dÄ… mogli wymieniać siÄ™ treÅ›ciami w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, zamieszczać memy i linkować Å‚Ä…cza do stron internetowych i gazet. Regulacja ma przede wszystkim chronić interesy twórców i posiadaczy praw autorskich oraz praw pokrewnych w sieci, a także wzmocnić ich pozycjÄ™ wzglÄ™dem globalnych koncernów, takich jak Facebook, YouTube czy Google. Nie wprowadza natomiast żadnych nowych praw dla twórców i dziennikarzy – zapewnia im jedynie lepsze egzekwowanie praw już im przysÅ‚ugujÄ…cych, takich jak np. prawo do wynagrodzenia za wykorzystanie ich utworów, prawo do żądania zablokowania i usuniÄ™cia utworu udostÄ™pnionego bez licencji.

 

Radca prawny Gekko Taxens podkreÅ›la, że dyrektywa jest korzystna zarówno dla posiadaczy praw autorskich i praw pokrewnych – ponieważ oni bÄ™dÄ… głównymi beneficjentami opÅ‚at pÅ‚ynÄ…cych z tytuÅ‚u udzielenia licencji – jak i wydawców prasy.

 

– Dyrektywa daje wydawcom uprawnienie do wynagrodzenia za upublicznianie ich materiałów prasowych przez okres 2 lat od ich pierwszej publikacji – mówi Adam Pacuski.

 

Izba Wydawców Prasy oraz Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców REPROPOL w oficjalnym oÅ›wiadczeniu poinformowaÅ‚y, że uchwalenie dyrektywy przez Parlament Europejski przyjęły z wielkim zadowoleniem i zadeklarowaÅ‚y chęć współpracy przy wdrożeniu nowych przepisów do polskiego ustawodawstwa.

 

Mniej powodów do zadowolenia bÄ™dÄ… mieć z kolei operatorzy serwisów internetowych, dla których przyjÄ™cie dyrektywy oznacza wzrost odpowiedzialnoÅ›ci i dodatkowe obowiÄ…zki.

 

– Przede wszystkim bÄ™dÄ… musieli informować, że w serwisach umożliwiajÄ… zapoznawanie siÄ™ z twórczoÅ›ciÄ… chronionÄ… prawem autorskim i prawami pokrewnymi. NastÄ™pnie bÄ™dÄ… musieli speÅ‚nić obowiÄ…zek posiadania licencji, czyli zezwolenia uprawniajÄ…cych do tego, żeby takie treÅ›ci w ich serwisach mogÅ‚y być udostÄ™pniane – mówi Adam Pacuski.

 

Dyrektywa o ochronie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym modyfikuje zasady odpowiedzialnoÅ›ci operatorów serwisów internetowych za treÅ›ci objÄ™te prawami autorskimi, które siÄ™ na tych serwisach znajdujÄ…. Do tej pory operatorzy serwisów co do zasady nie ponosili za nie odpowiedzialnoÅ›ci.

 

– Zasadniczo operatorzy serwisów internetowych bÄ™dÄ… zobligowani do posiadania licencji. Prawdopodobnie ta licencja nie obejmie wszystkich utworów, które bÄ™dÄ… w tych serwisach udostÄ™pniane. StÄ…d dyrektywa przewiduje, że jeżeli jakiÅ› utwór nie jest objÄ™ty licencjÄ…, to operator serwisu bÄ™dzie musiaÅ‚ wykazać, że doÅ‚ożyÅ‚ należytych staraÅ„ w celu jej uzyskania. Po drugie, bÄ™dzie musiaÅ‚ wdrożyć procedury reagowania na zgÅ‚oszenie, że dany utwór nie jest takÄ… licencjÄ… objÄ™ty. Po trzecie, bÄ™dzie musiaÅ‚ wdrożyć procedury, które pozwolÄ… mu zablokować korzystanie z tego utworu, a nastÄ™pnie usunąć go z serwisu na staÅ‚e – mówi radca prawny Gekko Taxens.

 

Dyrektywa Unii Europejskiej ma przystosować przepisy o prawach autorskich do nowych, cyfrowych realiów. Te sÄ… przestarzaÅ‚e, przez co platformy internetowe i serwisy informacyjne sÄ… w uprzywilejowanej pozycji, podczas gdy prace artystów, wydawców wiadomoÅ›ci i dziennikarzy, którzy dostajÄ… za nie niewielkie wynagrodzenia, krążą bezpÅ‚atnie w sieci.

 

W ubiegÅ‚ym tygodniu polski rzÄ…d zaskarżyÅ‚ nowe przepisy do TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci Unii Europejskiej. Dyrektywa jeszcze przed uchwaleniem budziÅ‚a duże kontrowersje. Przez jej przeciwników, którzy obawiali siÄ™ m.in. cenzury w internecie, zostaÅ‚a nazwana ACTA2. NajwiÄ™cej kontrowersji budziÅ‚y art. 11. (wprowadzaÅ‚ obowiÄ…zek pÅ‚acenia wydawcom za treÅ›ci udostÄ™pniane przez globalne koncerny internetowe) oraz art. 13. dyrektywy (wprowadzaÅ‚ obowiÄ…zek filtrowania treÅ›ci pod kÄ…tem praw autorskich). W koÅ„cówce ubiegÅ‚ego roku organizacje z szeÅ›ciu paÅ„stw regionu Trójmorza, które reprezentujÄ… branżę cyfrowÄ…, wspólnie zaapelowaÅ‚y do rzÄ…dów swoich krajów o zablokowanie propozycji zawartych w unijnej dyrektywie, które w ich opinii bÄ™dÄ… szkodliwe dla sektora kreatywnego i nowoczesnych technologii. Ostatecznie jednak ww. przepisom obok zmiany numerów porzÄ…dkowych zmodyfikowano także redakcjÄ™, co pozwoliÅ‚o lepiej oddać cel ich wprowadzenia i oddalić od nich krytykÄ™ wynikajÄ…cÄ… z niejasnej treÅ›ci.

 

 

 

Źródło: Newseria