1774608577 trusted sprzedazJuż ponad 60 proc. e-sklepów poprawnie informuje konsumentów o prawie do rezygnacji z zakupionego towaru – podaje Europejskie Centrum Konsumenckie. Dostosowanie siÄ™ do nowego prawa, szczególnie w zakresie przyjmowania zwrotów i ich weryfikacji, jest dla sprzedawców dużym wyzwaniem.

Wprowadzenie tych przepisów działa jednak na korzyść e-sklepów, bo zwiększa zaufanie konsumentów, a tym samym obroty e-handlu. Pomaga także zdobyć klientów za granicą.

Mimo że zakupy internetowe cieszÄ… siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…, wielu konsumentów nadal podchodzi do nich nieufnie. Szczególnie korzystanie z zagranicznych e-sklepów nadal nie jest popularne w Europie. 61 proc. mieszkaÅ„ców wspólnoty wciąż woli kupować w e-sklepach we wÅ‚asnym kraju. Zmienić to nastawienie mogÄ… obowiÄ…zujÄ…ce we wszystkich krajach Unii przepisy, które lepiej chroniÄ… konsumentów w sieci. W Polsce weszÅ‚y one w Å¼ycie pod koniec grudnia ubiegÅ‚ego roku. Wiążą siÄ™ one z dodatkowymi obowiÄ…zkami informacyjnymi e-sprzedawców wobec klientów.

– Sprzedawca internetowy zobowiÄ…zany jest poinformować konsumenta przed zÅ‚ożeniem zamówienia o przysÅ‚ugujÄ…cym mu prawie do odstÄ…pienia od umowy w terminie 14 dni i sposobie jego wykonania, a także wzorze formularza odstÄ…pienia – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Marcin JÄ™drzejak, specjalista ds. prawa e-commerce w Trusted Shops, europejskiej firmie oceniajÄ…cej jakość e-sklepów. – Co istotne, termin jest liczony nie od daty sprzedaży, lecz od dnia otrzymania towaru przez konsumenta.

Konsument może odstÄ…pić od umowy w dowolny sposób: poprzez wysÅ‚anie oÅ›wiadczenia mailowo, telefonicznie, a nawet SMS-em. Jeżeli wybierze drogÄ™ elektronicznÄ…, czyli wyÅ›le e-mail bÄ…dź skontaktuje siÄ™ za pomocÄ… elektronicznego formularza odstÄ…pienia dostÄ™pnego na stronie, to sprzedawca zobowiÄ…zany jest niezwÅ‚ocznie potwierdzić otrzymanie takiego oÅ›wiadczenia.

– Potwierdzenia należy dokonać na trwaÅ‚ym noÅ›niku, przy czym w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta trwaÅ‚ym noÅ›nikiem jest również e-mail – tÅ‚umaczy Marcin JÄ™drzejak. – Skutkiem odstÄ…pienia jest uznanie, że umowa nie zostaÅ‚a zawarta. Strony zobowiÄ…zane sÄ… zwrócić sobie wzajemne Å›wiadczenia: konsument – towar, a sprzedawca – wszystkie uiszczone przez konsumenta opÅ‚aty. Jeżeli sprzedawca nie poinformowaÅ‚ na stronie sklepu konsumenta o tym, że ponosi on koszty zwrotu, sprzedawca ponosi je we wÅ‚asnym zakresie.

Regulacje dotyczÄ…ce zwrotów to spore wyzwanie dla e-sklepów, szczególnie tych mniejszych.

– Ze zwrotami towarów wiąże siÄ™ wiele czasochÅ‚onnych i generujÄ…cych koszty dziaÅ‚aÅ„ sklepu takich jak korespondencja z klientem, przyjÄ™cie zwracanego towaru, wykonanie przelewu wstecznego, korekta dokumentacji rachunkowej czy próba uzyskania prowizji od serwisu transakcyjnego – mówi specjalista ds. e-commerce w Trusted Shops.

To zwykÅ‚e obowiÄ…zki, które wiążą siÄ™ z bezproblemowym zwrotem. NajwiÄ™ksze wyzwania i problemy zaczynajÄ… siÄ™, kiedy zwrócony towar jest uszkodzony lub nosi wyraźne oznaki nadmiernego niewÅ‚aÅ›ciwego użycia.

– W przypadku zwrotów uszkodzonych towarów należy podkreÅ›lić, że konsument powinien wykonywać swoje prawo do odstÄ…pienia od umowy z poszanowaniem prawa sprzedawcy internetowego do dalszej ponownej sprzedaży takiej rzeczy bez koniecznoÅ›ci obniżania jej ceny – mówi JÄ™drzejak.

W przeciwnym wypadku sprzedawca może ubiegać siÄ™ o odszkodowanie.

– Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartoÅ›ci rzeczy wynikajÄ…ce z nieprawidÅ‚owego sprawdzenia takiej rzeczy, tj. w sposób wykraczajÄ…cy poza konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania takiej rzeczy – mówi ekspert Trusted Shops. – Dla sklepów, które chciaÅ‚yby dowiedzieć siÄ™ nieco wiÄ™cej o możliwoÅ›ci uzyskania odszkodowania oraz sposobie i zakresie wyliczania kwoty odszkodowania, polecam bezpÅ‚atny poradnik Trusted Shops dotyczÄ…cy realizacji zwrotów w praktyce.

Choć prokonsumenckie przepisy sÄ… dla e-sprzedawców wyzwaniem, to mogÄ… też dziaÅ‚ać na ich korzyść. KupujÄ…cy, czujÄ…c siÄ™ bezpieczniej, chÄ™tniej robiÄ… zakupy w sieci. Z najnowszego raportu firmy Geminus wynika, że 55 proc. Polaków robiÅ‚o zakupy w internecie, podczas gdy rok temu z e-sklepów korzystaÅ‚o 46 proc. Co piÄ…ty kupujÄ…cy byÅ‚ jednak rozczarowany tym, co otrzymaÅ‚, wiÄ™c obowiÄ…zujÄ…ce przepisy dotyczÄ…ce zwrotów mogÄ… rozwiać obawy sporej grupy nabywców.

Dodatkowo przestrzeganie przepisów, które sÄ… wspólne dla caÅ‚ej UE, pomoże e-sklepom zdobywać klientów na rynkach zagranicznych. Do transgranicznych transakcji podchodzÄ… sceptycznie zarówno e-sklepy, jak i konsumenci. W rozwiÄ…zywaniu ewentualnych sporów w zakresie zakupów transgranicznych bezpÅ‚atnÄ… pomoc oferuje sieć Europejskich Centrów Konsumenckich.

 

Źródło: Newseria.pl