woman 2711279 340W Zbąszyniu wprowadzono zakaz wstępu z psami do parków i innych obiektów publicznych. RPO zaskarżył taką uchwałę rady gminy, bo prawo nie pozwala na uchwalenie zakazu wprowadzania zwierząt na określony teren

 

Rada Miejska Zbąszynia w czerwcu 2016 r. uchwaliła Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. Jeden z jego punktów nałożył na osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązek niewprowadzania ich do obiektów użyteczności publicznej. Nie dotyczyło to tylko miejsc przeznaczonych dla zwierząt, a także osób niewidomych korzystających z pomocy psów-przewodników.

 

Podstawą prawną uchwały był art. 4 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nim rada gminy może określać szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku. Artykuł ten wymienia ściśle zakres spraw, które mogą być w ten sposób unormowane. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy regulamin może dotyczyć „obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku".

 

Argumenty RPO

 

Rzecznik Praw Obywatelskich wniósÅ‚ do WSA, aby stwierdziÅ‚ nieważność uchwaÅ‚y. Jak podkreÅ›laÅ‚,  Rada nie może regulować innych zagadnieÅ„ niż Å›ciÅ›le wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy. Oznacza to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej i stanowi istotne naruszenie prawa, którego skutkiem jest stwierdzenie nieważnoÅ›ci przepisu.

 

SÄ…dy administracyjne uchylaÅ‚y już takie regulaminy (RPO przyÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ wczeÅ›niej w Naczelnym SÄ…dzie Administracyjnym do sprawy zakazu wstÄ™pu z psami do ogrodu miejskiego w Lublinie - NSA uchyliÅ‚ ten zakaz). Z orzecznictwa sÄ…dów wynika, iż prawidÅ‚owa interpretacja art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy jest taka, że na jego podstawie gmina może nakÅ‚adać obowiÄ…zki na wÅ‚aÅ›cicieli zwierzÄ…t - muszÄ… one jednak zmierzać do zapewniania ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwoÅ›ciÄ… dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów wspólnego użytku. Wprowadzenie generalnego zakazu nie jest dopuszczalne i stanowi przekroczenie delegacji ustawowej – wskazaÅ‚ Rzecznik.

 

Ponadto zakaz wprowadzania zwierzÄ…t na dany teren nadmiernie ogranicza swobodÄ™ poruszania siÄ™ i przebywania w okreÅ›lonym miejscu, która przysÅ‚uguje wszystkim obywatelom, w tym wÅ‚aÅ›cicielom zwierzÄ…t oraz wykracza poza materiÄ™ okreÅ›lonÄ… w ustawie. - Wprowadzenie zakazu wchodzenia ze zwierzÄ™tami do terenów wspólnego użytku nie ma nic wspólnego z nakÅ‚adaniem obowiÄ…zków, ponieważ sÄ… one wówczas niepotrzebne - podkreÅ›liÅ‚ Rzecznik, powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na wyrok NSA z 21 czerwca 2017 r.

 

W ocenie Rzecznika rada uchybiła też art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten nie daje bowiem podstaw do formułowania generalnego zakazu wprowadzania zwierząt do wszystkich obiektów użyteczności publicznej, a tylko do takich, które nie są jednocześnie terenami przeznaczonymi do wspólnego użytku.

 

Wyrok sÄ…du

 

10 czerwca 2019 r. do RPO dostarczono wydany w trybie uproszczonym wyrok WSA z 15 maja 2019 r. (sygn. akt IV SA/Po 177/19). Stwierdził on nieważność uchwały w zaskarżonej części.

 

W Å›wietle art. 4 ust. 2 u.u.c.p.g sÄ…d podzieliÅ‚ zarzut Rzecznika, że zaskarżony  przepis ustanowiono z istotnym naruszeniem prawa, gdyż wykraczaÅ‚ poza zakres upoważnienia ustawowego. Ustawodawca nie upoważnia bowiem Rady Miejskiej do sformuÅ‚owania zakazu wprowadzania zwierzÄ…t na okreÅ›lone tereny, lecz do takiego ustalenia sposobu postÄ™powania ze zwierzÄ™tami domowymi, by ich pobyt na terenie przeznaczonym do wspólnego użytku nie byÅ‚ uciążliwy oraz nie zagrażaÅ‚ przebywajÄ…cym tam osobom.

 

Sąd wskazał, że również art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. nie daje podstaw do formułowania generalnego zakazu wprowadzania zwierząt do wszystkich obiektów użyteczności publicznej - a tylko do gminnych i w zakresie nieuregulowanym przez przepisy szczególne.

 

Wyrok nie jest prawomocny.

 

 

 

 

Źródło: RPO

 

 

 

logo Centralna Turystyczna Agencja Informacyjna