ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaSpory publiczno-prywatne najczęściej pojawiajÄ… siÄ™ przy okazji inwestycji infrastrukturalnych i sÄ… efektem opóźnieÅ„ w realizacji kontraktu albo nieprecyzyjnej umowy. Co roku jest ich ok. 3 tys., a w 90 proc. przypadków koÅ„czÄ… siÄ™ sÄ…dowÄ… wygranÄ… Skarbu PaÅ„stwa. RoÅ›nie jednak liczba sporów rozwiÄ…zywanych w drodze ugody – w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o ich 84, o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci roszczeÅ„ siÄ™gajÄ…cej 1,5 mld zÅ‚

– Spory na linii wykonawca prywatny – inwestor publiczny sÄ… w zasadzie immanentnÄ… cechÄ… procesów inwestycyjnych. NajwiÄ™cej tego typu sporów powstaje na gruncie inwestycji infrastrukturalnych. Nie mówimy tylko o drogach i GDDKiA, ale szerzej, również o budowie budynków użytecznoÅ›ci publicznej â€“ mówi agencji Newseria Biznes Mariusz HaÅ‚adyj, prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Rokrocznie do Prokuratorii Generalnej RP, która reprezentuje Skarb PaÅ„stwa przed sÄ…dami powszechnymi i polubownymi, trafia okoÅ‚o 3 tys. spraw o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci roszczeÅ„ siÄ™gajÄ…cej ok. 15 mld zÅ‚.

– NajczÄ™stszÄ… przyczynÄ… takich sporów sÄ… opóźnienia. Wtedy inwestor zazwyczaj Å¼Ä…da zapÅ‚acenia kar umownych, a wykonawca nie zgadza siÄ™ z ich zasadnoÅ›ciÄ… i wysokoÅ›ciÄ…, wówczas dochodzi do sporu. Oceniamy stopieÅ„ zawinienia i skutki, jakie te opóźnienia spowodowaÅ‚y â€“ mówi Mariusz HaÅ‚adyj. – InnÄ… przyczynÄ… bywa brak precyzji postanowieÅ„ umownych. Dlatego czÄ™sto zwracamy uwagÄ™ na to, Å¼eby na etapie konstruowania umów poÅ›wiÄ™cić temu jak najwiÄ™cej czasu. Im lepiej przygotujemy umowÄ™, im ona bÄ™dzie bardziej precyzyjna, tym mniejsze ryzyko późniejszych sporów na gruncie interpretacji postanowieÅ„ umownych.

 

Niemal 90 proc. sporów kończy się ostatecznie wygraną państwa przed sądem.

 

– W ostatnich latach liczba sporów utrzymuje siÄ™ na podobnym poziomie. Natomiast częściej dochodzi do rozwiÄ…zania sytuacji spornych w sposób polubowny. Strona publiczna i prywatna częściej podpisujÄ… ugodÄ™ â€“ potwierdza Mariusz HaÅ‚adyj.

 

WedÅ‚ug danych Prokuratorii Generalnej, w 2018 roku wartość roszczeÅ„ w sporach zakoÅ„czonych ugodÄ… wyniosÅ‚a 1,2 mld zÅ‚, a rok później – niemal 1,5 mld zÅ‚. SpoÅ›ród spraw zamkniÄ™tych w 2019 roku zawarto 84 ugody, podczas gdy rok wczeÅ›niej jedynie 22. To znaczÄ…cy przyrost, a do tego dochodzÄ… jeszcze inne sprawy w tym sektorze, w których ugodÄ™ zawieraÅ‚y inne jednostki z sektora finansów publicznych.

 

Statystyki dotyczÄ…ce pozasÄ…dowego rozstrzygania sporów publiczno-prywatnych wciąż jednak nie sÄ… imponujÄ…ce – wiÄ™kszość spraw trafia na dÅ‚ugie lata do sÄ…du, ze szkodÄ… dla gospodarki. Zarówno urzÄ™dnicy, jak i przedsiÄ™biorcy coraz częściej widzÄ… jednak korzyść w mediacjach i zawieraniu ugód, mimo że proces ten nie jest Å‚atwy i nie wszystkie sprawy siÄ™ do tego nadajÄ….

 

– ZaletÄ… mediacji jest obniżenie kosztów postÄ™powania i skrócenie jego czasu. Tam, gdzie nie opÅ‚aca siÄ™ prowadzić dÅ‚ugoletnich sporów, które mogÄ… być przegrane, należaÅ‚oby z tej formy korzystać, jeżeli w opinii prawników prawdopodobieÅ„stwo zakoÅ„czenia sporu z niższymi kosztami jest wiÄ™ksze na drodze mediacji â€“ mówi Zbigniew Wrona, radca prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

 

JednÄ… z barier dla mediacji i zawierania ugód jest pokutujÄ…ce, szczególnie wÅ›ród urzÄ™dników, przekonanie, że bezpieczniej iść do sÄ…du. Firmy z sektora publicznego korzystajÄ… z mediacji, ale nadal bojÄ… siÄ™ odpowiedzialnoÅ›ci i tego, czy postÄ™pujÄ… zgodnie z prawem. Tymczasem bezzasadne odrzucenie racjonalnej propozycji ugodowej, które prowadzi do przegrania procesu i wydatkowania wiÄ™kszych kwot, może wrÄ™cz budzić wÄ…tpliwoÅ›ci w zakresie gospodarnoÅ›ci.

 

Eksperci zwracajÄ… też uwagÄ™, że barierÄ… dla polubownego zakoÅ„czenia sporów jest też brak umiejÄ™tnego zastosowania istniejÄ…cych rozwiÄ…zaÅ„ prawnych. Wprowadzone w 2016 i 2017 roku rozwiÄ…zania legislacyjne znaczÄ…co usprawniÅ‚y prowadzenie mediacji pomiÄ™dzy sektorem prywatnym a publicznym, a artykuÅ‚ 54 a ustawy o finansach publicznych stwarza duże możliwoÅ›ci zawierania ugód w sporach publiczno-prywatnych. Jeszcze wiÄ™ksze zapewni nowe Prawo zamówieÅ„ publicznych, które ma wejść w Å¼ycie w 2021 roku.

 

– Oferuje ono paletÄ™ rozwiÄ…zaÅ„, które zmniejszajÄ… ryzyko zaistnienia konfliktów i sytuacji spornych, natomiast w sytuacji, kiedy one powstajÄ…, stwarza mechanizmy do tego, żeby spróbować rozwiÄ…zać je w sposób koncyliacyjny. To np. obowiÄ…zek współpracy zamawiajÄ…cego i wykonawcy przy realizacji umowy. To również okreÅ›lone rozwiÄ…zania przewidziane w umowach, a wiÄ™c pÅ‚atnoÅ›ci częściowe, zaliczkowanie, okreÅ›lone formuÅ‚y zwiÄ…zane z akceptowaniem bÄ…dź brakiem akceptacji podwykonawców – wymienia Hubert Nowak, prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

Eksperci zgodnie twierdzÄ…, że już w tej chwili prawo sprzyja ugodom i pozasÄ…dowemu rozstrzyganiu sporów pomiÄ™dzy sektorem publicznym a prywatnym. Ważna jest zmiana nastawienia, nawyków i pozbycie siÄ™ obaw.

 

– Wdrożenie każdego rozwiÄ…zania prawnego wymaga czasu, dobrych praktyk i liderów, a wiÄ™c podmiotów, które pokażą, że rzeczywiÅ›cie zaistniaÅ‚y problemy i daÅ‚o siÄ™ je rozwiÄ…zać w ten sposób. To sprawi, że liczba sporów rozwiÄ…zywanych ugodowo bÄ™dzie rosÅ‚a, bo każdy spór ma negatywny wpÅ‚yw na realizowanÄ… inwestycjÄ™, np. wpÅ‚yw kosztowy, terminowy, spoÅ‚eczny, ale także wpÅ‚yw na kolejne postÄ™powania prowadzone przez inwestorów, ponieważ konflikty mogÄ… być interpretowane jako nienależyte wykonanie umowy przez danego wykonawcÄ™ i blokować mu możliwość udziaÅ‚u w kolejnych postÄ™powaniach – podkreÅ›la Hubert Nowak.

 

 

 

Źródło: Newseria