Od 31 grudnia 2014 r. przeprowadzenie upadłości konsumenckiej jest prostsze i szybsze. Postępowania upadłościowe w sprawach osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pozwala dłużnikom, którzy popadli w stan niewypłacalności bez swojej winy, rozpocząć życie na nowo z „czystą kartą”.
Dzięki liberalizacji przepisów z instytucji upadłości konsumenckiej mogą skorzystać osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które mają kłopoty finansowe. Upadłość konsumencka umożliwia oddłużenie niewypłacalnego konsumenta oraz, o ile to będzie możliwe, odzyskanie należności przez jego wierzycieli. Nie mogą z niej skorzystać tylko te osoby, których niewypłacalność jest skutkiem działań umyślnych lub rażącego niedbalstwa.
Obniżone zostały także koszty postępowania, a w przypadku dłużnika którego majątek nie wystarczy nawet na ich pokrycie, pieniądze tymczasowo zagwarantuje Skarb Państwa. Od początku obowiązywania nowego prawa, czyli od 31 grudnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r., sądy rozpoznały już 1235 wniosków, z których 699 zakończyło się ogłoszeniem upadłości konsumenckiej i wdrożeniem procedury oddłużeniowej.
Warto także wiedzieć
Rozpatrując wnioski o upadłość sądy szczegółowo badają, czy zadłużenie nie jest wynikiem działań umyślnych lub rażącego niedbalstwa. Trzeba dobrze w tym zakresie przygotować wniosek, za który płaci się tylko 40 zł opłaty sądowej. Jeśli jest brak majątku, a są podstawy do ogłoszenia upadłości, to sądy ją ogłaszają (np. ze względów, jak to ujmują, humanitarnych).
Po ogłoszeniu upadłości syndyk przystępuje prawie natychmiast do działania.
Przeczytaj także:
PORADNIK - UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA
JW
informacja prasowa: MS oraz własne informacje
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...