art 2174145 340Postępowanie przeciwko wrocławskiej firmie windykacyjnej Vex zostało wszczęte w listopadzie 2016 r. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło wiele skarg od osób, które czuły się zastraszone działaniami tej firmy

 

– Długów trzeba dochodzić, ale nie można łamać praw konsumentów, naruszać ich prywatności i godności. Każda wizyta w domu dłużnika musi się odbyć za jego zgodą. Nie można bez takiej zgody nachodzić kogoś w Wigilię, czy Wielką Sobotę, jak zapowiadali to pracownicy Vex– uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

 

Vex, aby zmusić konsumentów do zapłaty długu, wywiera na nich nacisk, który stanowi niedozwoloną agresywną praktykę rynkową. Wykorzystuje do tego różne metody. Wysyła do konsumentów wiadomości sms i e-maile, strasząc wizytą w późnych godzinach. Mogły się one odbywać od 7 do 21:45, również w Wigilię, czy Wielką Sobotę.

 

Jeden z konsumentów, który zgÅ‚osiÅ‚ siÄ™ do UOKiK, pisaÅ‚: Wczoraj dostaÅ‚em bardzo niepokojÄ…cego maila od firmy windykacyjnej VEX. Jest tam miÄ™dzy innymi napisane, że jak nie oddam dÅ‚ugu to przyjedzie do mnie dwóch Panów w godzinach wieczornych. Jak do 22.02 br. nie spÅ‚acÄ™ dÅ‚ugu, to Pan siÄ™ bardzo zdenerwuje i że nie może siÄ™ już doczekać spotkania w miejscu mojego zamieszkania. Dla mnie jest to groźba użycia wobec mnie siÅ‚y i po prostu siÄ™ bojÄ™. ZadzwoniÅ‚em do tego Pana żeby wyjaÅ›nić sprawÄ™. Rozmowa wyglÄ…daÅ‚a nastÄ™pujÄ…co: Pan nie daÅ‚ mi prawie dojść do sÅ‚owa, mówiÅ‚, co ze mnie za facet, skoro nie potrafiÄ™ spÅ‚acić dÅ‚ugu, żebym siÄ™ Å‚adnie ubraÅ‚, pochodziÅ‚ po sÄ…siadach i po rodzinie, i pożyczyÅ‚ te pieniÄ…dze.

 

Vex kontaktuje się z sąsiadami, rodziną, pracodawcą i sołtysami bez zgody dłużnika. Podaje im nazwę swojej firmy i prosi, aby powiedzieli konsumentowi, żeby się z nią skontaktował. Przez to bardzo łatwo sprawdzić osobie postronnej czym zajmuje się Vex. Windykator powinien działać tak, żeby nie naruszał prywatności konsumenta.

 

Ponadto Vex, kontaktując się z dłużnikami, nie podaje im pełnych informacji o wysokości długu ani wyraźnie identyfikujących przedsiębiorcę jakiemu zalegają ze spłatą. Konsument nie wie czy, w jakiej wysokości i wobec kogo jest zadłużony. Jedna z konsumentek opisała to tak: Po mojej prośbie o pisemne wysłanie numeru konta i danych o jaki dług chodzi, i w jakiej dokładnie wysokości jest, dowiedziałam się, że oni nie mają takiego obowiązku, a ja zamiast się kłócić, to mam zapłacić i dadzą mi spokój.

 

Prezes UOKiK nakazał Vex zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem działań windykacyjnych. Nałożył też 20 tys. zł kary (20 122 zł). Decyzja nie jest prawomocna.

 

 

W 2017 r. wydał decyzję w sprawie For-Net (kara 42 481 zł). UOKiK zakwestionował treść wezwań do zapłaty. For-Net między innymi informował konsumentów, że może złożyć do komornika wniosek, by ten dokonał otwarcia mieszkania oraz innych pomieszczeń i schowków dłużnika w asyście Policji również podczas nieobecności dłużnika. Takie działania komornik podejmuje samodzielnie, a nie na podstawie wniosku windykatora, i w ostateczności, gdy inne metody zawiodły.

Konsumenci, jeżeli czują się zastraszani przez firmę windykacyjną, to powinni powiadomić policję. Warto też napisać do UOKiK:uokik@uokik.gov.pl

 

 

 

LS

UOKiK