ilustracja artykuÅ‚u antyegzekucjaCo trzecie mikro-, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwo usÅ‚yszaÅ‚o już od swoich odbiorców, że z powodu pandemii nie zapÅ‚acÄ… im w terminie – wynika z badania na zlecenie BIG InfoMonitor. Z drugiej strony prawie 60 proc. z nich uznaje za prawdopodobne, że sami przestanÄ… pÅ‚acić swoim kontrahentom, by ratować sytuacjÄ™ firmy

W zwykÅ‚ych realiach gospodarczych prawie poÅ‚owa firm regularnie doÅ›wiadcza opóźnieÅ„ pÅ‚atnoÅ›ci od kontrahentów. Pandemia koronawirusa niestety spotÄ™guje ten problem. Jak wynika z badania Research & Grow dla BIG InfoMonitor, już na poczÄ…tku paraliżu gospodarki wywoÅ‚anego kwarantannÄ… co trzecie mikro-, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwo usÅ‚yszaÅ‚o od swoich odbiorców, że z powodu pandemii nie zapÅ‚acÄ… im w terminie. Przy czym co szósta firma dostaÅ‚a taki sygnaÅ‚ od wielu swoich kontrahentów.

 

– Pewne jest, że po pandemii koronawirusa rozliczenia B2B nie bÄ™dÄ… już takie same jak wczeÅ›niej. Kondycja gospodarki mocno siÄ™ pogorszy, wiele przedsiÄ™biorstw bÄ™dzie miaÅ‚o kÅ‚opoty z utrzymaniem siÄ™ na powierzchni, co przeÅ‚oży siÄ™ na ich pÅ‚ynność finansowÄ…, bÄ™dÄ… wiÄ™c opóźniaÅ‚y pÅ‚atnoÅ›ci – mówi agencji Newseria Biznes Halina Kochalska, ekspertka Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

 

W badaniu BIG InfoMonitor aż dwie trzecie mikrofirm zatrudniajÄ…cych do dziewiÄ™ciu osób przyznaÅ‚o, że prawdopodobnie same też przestanÄ… pÅ‚acić swoim kontrahentom w terminie. W caÅ‚ym sektorze MÅšP odsetek ten wynosi 57 proc. Jak podkreÅ›la Halina Kochalska, część opóźnionych pÅ‚atnoÅ›ci bÄ™dzie wynikać z realnych kÅ‚opotów finansowych przedsiÄ™biorstw. SÄ… jednak obawy, że niektórzy kontrahenci przestanÄ… pÅ‚acić przez zapobiegliwość i w trosce o wÅ‚asny biznes bÄ™dÄ… zatrzymywać gotówkÄ™ na koncie na wszelki wypadek.

 

– Niestety wcale nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że wiele pÅ‚atnoÅ›ci nie przychodzi do dostawców na czas tylko dlatego, że odbiorca po prostu ma taki styl bycia i kredytuje siÄ™ ich kosztem, przeciÄ…gajÄ…c kredyt kupiecki w nieskoÅ„czoność. W sytuacji ogromnych napięć pÅ‚ynnoÅ›ciowych tego typu zachowania bÄ™dÄ… bardzo niebezpieczne i mocno nieetyczne. Firmy, które stosunkowo dobrze sobie radzÄ…, powinny teraz wykazać siÄ™ wyjÄ…tkowÄ… solidarnoÅ›ciÄ… i pÅ‚acić swoim dostawcom w terminie, aby nie pogÅ‚Ä™biać problemów gospodarki – podkreÅ›la  ekspertka.

 

PrzedsiÄ™biorcy nie majÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci, że pandemia koronawirusa i zwiÄ…zany z niÄ… kryzys przyniosÄ… im kÅ‚opoty, przede wszystkim spadek obrotów (87 proc.) i konieczność zamrożenia pÅ‚ac pracowników (75 proc.). Siedem na dziesięć firm obawia siÄ™ o swojÄ… pÅ‚ynność finansowÄ…, a niewiele mniej – opóźnieÅ„ w zamówieniach i dostawach. Prawie poÅ‚owa przedsiÄ™biorców ma również obawy, że inni bÄ™dÄ… wywierać silniejszÄ… presjÄ™ na odzyskiwanie dÅ‚ugów.

 

– Jedna trzecia przedsiÄ™biorców deklaruje, że bÄ™dzie teraz z wiÄ™kszÄ… empatiÄ… podchodzić do rozliczeÅ„ ze swoimi kontrahentami. Tylko 16 proc. zamierza być bardziej restrykcyjnych, a poÅ‚owa nie bÄ™dzie â€“ przynajmniej na razie – zmieniać swojego podejÅ›cia do egzekwowania należnoÅ›ci. JednoczeÅ›nie poÅ‚owa przewiduje, że jednak ich partnerzy bÄ™dÄ… bardziej natarczywie niż wczeÅ›niej upominać siÄ™ o zapÅ‚atÄ™ – wskazuje Halina Kochalska.

 

Jak podkreÅ›la, firma może wykazać wiÄ™kszÄ… empatiÄ™ wobec staÅ‚ych odbiorców, którzy do tej pory jej nie zawodzili. Powinna natomiast zachować daleko idÄ…cÄ… ostrożność w rozliczeniach z kontrahentami, którzy przysparzali problemów z pÅ‚atnoÅ›ciami nawet w okresie dobrej koniunktury. – Warto stosować na fakturach pieczÄ™ci ostrzegawcze, które pokazujÄ…, że ważne sÄ… dla nas terminowe rozliczenia. Warto też dzwonić, odzywać siÄ™, by nie zostawiać wrażenia, że termin pÅ‚atnoÅ›ci nie ma dla naszej firmy wiÄ™kszego znaczenia. Gdy kontrahent jednak zwleka, motywujÄ…co może zadziaÅ‚ać wezwanie do zapÅ‚aty ostrzegajÄ…ce o wpisie do Rejestru DÅ‚użników BIG InfoMonitor. A w ostatecznoÅ›ci sam wpis do rejestru plus powiadomienie o podjÄ™ciu takiego kroku. W wysyÅ‚aniu takich pism skutecznie pomaga i wyrÄ™cza BIG – tÅ‚umaczy specjalistka.  

 

– Wielu przedsiÄ™biorców wyjdzie z kwarantanny mocno poturbowanych, dlatego trzeba bÄ™dzie przywiÄ…zywać wiÄ™kszÄ… wagÄ™ do rozliczeÅ„  B2B. Sprawdzać kondycjÄ™ partnerów biznesowych, upewniać siÄ™, czy sÄ… w stanie pÅ‚acić i czy należy utrzymywać ciÄ…gÅ‚ość dostaw â€“ mówi Halina Kochalska.

 

W obecnych warunkach roÅ›nie ryzyko współpracy z potencjalnym bankrutem.

 

– PrzeszukujÄ…c bazÄ™ BIG InfoMonitor, można sprawdzić, czy kontrahent nie ma dÅ‚ugów. W samym naszym Rejestrze DÅ‚użników jest odnotowanych ponad 240 tys. firm z zalegÅ‚oÅ›ciami. Za zgodÄ… weryfikowanego przedsiÄ™biorcy można też poprzez BIG InfoMonitor dowiedzieć siÄ™, jak radzi sobie on ze spÅ‚atÄ… kredytów – mówi ekspertka. – Firma może również wÅ‚Ä…czyć staÅ‚y monitoring, który na bieżąco weryfikuje, czy współpracujÄ…ce z niÄ… podmioty nie trafiÅ‚y z negatywnym wpisem do Rejestru DÅ‚użników. Gdy to nastÄ…pi, od razu otrzyma mail z takÄ… informacjÄ… i jest to ważny sygnaÅ‚ ostrzegawczy – dodaje.

 

Jak wynika ze wstÄ™pnych statystyk BIG InfoMonitor oraz Biura Informacji Kredytowej, zalegÅ‚oÅ›ci przedsiÄ™biorstw wobec partnerów biznesowych i banków na koniec lutego br., czyli jeszcze przed pandemiÄ…, byÅ‚y warte blisko 32,6 mld zÅ‚. Liczba firm-niesolidnych pÅ‚atników przekroczyÅ‚a 307 tys. (liczÄ…c aktywne, zawieszone i zamkniÄ™te). W caÅ‚ej gospodarce udziaÅ‚ firm z problemami w spÅ‚acie zobowiÄ…zaÅ„ wyniósÅ‚ 5,9 proc.

 

 

 

Źródło: Newseria