droga nik mandatyNajwyższa Izba Kontroli ponownie rekomenduje wprowadzenie rozwiązań prawnych oraz informatycznych uzależniających usunięcie punktów karnych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców od uprzedniego uiszczenia grzywny. Mogłoby to skutecznie motywować kierowców do płacenia mandatów

Już w 2013 r. NIK alarmowaÅ‚a w swoim raporcie, że w Polsce tylko blisko poÅ‚owa ukaranych (47 proc.) pÅ‚aci dobrowolnie mandaty. W przypadku ok. 23 proc. spraw kary grzywny zostaÅ‚y wyegzekwowane, pomimo uchylania siÄ™ ukaranych od dokonania pÅ‚atnoÅ›ci. Natomiast w przypadku ok. 30 proc. spraw PaÅ„stwu nie udaÅ‚o siÄ™ wyegzekwować kar i istotna ich część po upÅ‚ywie trzech lat od daty ich naÅ‚ożenia ulegaÅ‚a przedawnieniu. Unikanie zapÅ‚aty grzywny naÅ‚ożonej w drodze mandatu karnego, nie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ dla ukaranego kierowcy z jakÄ…kolwiek dotkliwÄ… innÄ… sankcjÄ… o charakterze finansowym  bÄ…dź niefinansowym, stanowiÄ…c tym samym zachÄ™tÄ™ do odÅ‚ożenia w czasie dokonania należnej pÅ‚atnoÅ›ci. ZnaczÄ…ca skala przypadków, w których pomimo zaangażowania organów paÅ„stwa, nie doszÅ‚o do wyegzekwowania naÅ‚ożonych kar, utrwalaÅ‚a w części spoÅ‚eczeÅ„stwa przekonanie o braku nieuchronnoÅ›ci wykonania kary. Z ustaleÅ„ tamtej kontroli wynikaÅ‚o, że w latach 2011-2012 Skarb PaÅ„stwa traciÅ‚ ponad 100 milionów zÅ‚otych rocznie z powodu przedawnienia siÄ™ należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów.

 

NIK rekomendowała wtedy (w formie wniosku de lege ferenda), że jednym ze sposobów poprawy skuteczności wykonywania kar grzywny, nałożonych w drodze mandatów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, byłoby uzależnienie możliwości usunięcia punktów karnych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców, od uprzedniego uiszczenia nałożonej grzywny. Rekomendacja ta nie została zrealizowana i nadal pozostaje aktualna.

 

SytuacjÄ™ miaÅ‚a uzdrowić wprowadzona od 1 stycznia 2016 r. zmiana systemu dochodzenia należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów karnych, której celem byÅ‚o usprawnienie procesu obsÅ‚ugi mandatów i poprawa skutecznoÅ›ci egzekwowania takich kar. Reorganizacja polegaÅ‚a na scentralizowaniu obsÅ‚ugi mandatów karnych. Do 31 grudnia 2015 r. wojewodowie byli uprawnieni do poboru należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów karnych, a wpÅ‚ywy z tego tytuÅ‚u trafiaÅ‚y do Skarbu PaÅ„stwa za ich poÅ›rednictwem. Od 2016 r. windykacjÄ™ powierzono Naczelnikowi Pierwszego UrzÄ™du Skarbowego w Opolu, a wpÅ‚aty z tytuÅ‚u mandatów nie trafiajÄ… już na konta poszczególnych urzÄ™dów wojewódzkich, lecz na rachunek bankowy wskazany przez ministra wÅ‚aÅ›ciwego ds. finansów publicznych.

 

Na etapie planowania reorganizacji Ministerstwo Finansów zaÅ‚ożyÅ‚o, że wskutek centralizacji funkcji wierzyciela i powierzenia jej organowi podatkowemu, wyposażonemu w niezbÄ™dne kompetencje i narzÄ™dzia, windykacja należnoÅ›ci bÄ™dzie sprawna. Wysoka automatyzacja prowadzenia dziaÅ‚aÅ„ windykacyjnych miaÅ‚a sprawić, iż pomimo wprowadzenia do systemu poboru nowych elementów (informowania ukaranych o niezapÅ‚aconej grzywnie oraz przesyÅ‚ania ukaranym upomnieÅ„) zasoby kadrowe niezbÄ™dne do realizacji poboru i koszty dochodzenia takich należnoÅ›ci bÄ™dÄ… na takim samym poziomie jak w poprzedniej organizacji, w której funkcjÄ™ wierzyciela peÅ‚nili wojewodowie.

 

Proces dochodzenia należności z tytułu mandatów karnych od 1 stycznia 2016 r. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.

 

Najwyższa Izba Kontroli nie kwestionuje celowoÅ›ci wprowadzenia ww. zmian organizacyjnych. Z przeprowadzonej kontroli (obejmujÄ…cej lata 2016-2018) wynika jednakże, że zaÅ‚ożeÅ„ tych dotychczas nie osiÄ…gniÄ™to, gdyż nie nastÄ…piÅ‚o zwiÄ™kszenie skutecznoÅ›ci dochodzenia należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów karnych. JednoczeÅ›nie wzrosÅ‚y koszty funkcjonowania tego systemu o blisko 6 mln zÅ‚ rocznie czyli o ponad 30 proc. Tym samym Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniÅ‚a dochodzenie w latach 2016-2018 należnoÅ›ci Skarbu PaÅ„stwa z tytuÅ‚u mandatów karnych.

 

Minister Finansów nie zapewniÅ‚ takiej funkcjonalnoÅ›ci dedykowanego do obsÅ‚ugi mandatów systemu informatycznego, która umożliwiaÅ‚aby wierzycielowi (tj. Naczelnikowi Pierwszego UrzÄ™du Skarbowego w Opolu) sprawny i skuteczny pobór zalegÅ‚oÅ›ci z tytuÅ‚u grzywien. Tym systemem informatycznym byÅ‚ Scentralizowany System Podatkowy (SSP), stanowiÄ…cy element skÅ‚adowy systemu e-Podatki. W ocenie NIK, system ten nie byÅ‚ dostosowany do potrzeb jego użytkowników, nie zapewniaÅ‚ peÅ‚nej automatyzacji podejmowanych czynnoÅ›ci oraz  zaniechano wdrożenia niektórych jego funkcjonalnoÅ›ci (dziaÅ‚aÅ„ informacyjnych, w tym w formie SMS, wiadomoÅ›ci e-mail, czy wiadomoÅ›ci gÅ‚osowej oraz obsÅ‚ugi ulg w spÅ‚acie należnoÅ›ci i ewidencjonowania ich skutków, jak również monitorowania terminowoÅ›ci odroczonych wpÅ‚at i umarzania należnoÅ›ci) lub wdrożono je z istotnym opóźnieniem (np. podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ dyscyplinujÄ…cych - wystawianie upomnieÅ„ i tytułów wykonawczych), co powodowaÅ‚o narastajÄ…ce zalegÅ‚oÅ›ci w podejmowaniu przez wierzyciela dziaÅ‚aÅ„ windykacyjnych.

 

Zastrzeżenia NIK dotyczyÅ‚y również przyjÄ™tej przez Ministerstwo Finansów organizacji rachunkowoÅ›ci i sprawozdawczoÅ›ci w zakresie należnoÅ›ci i dochodów z tytuÅ‚u mandatów. Organizacja ta naruszaÅ‚a m.in. przepisy ustawy o rachunkowoÅ›ci, a także nie sprzyjaÅ‚a zapewnieniu rzetelnoÅ›ci danych o niezapÅ‚aconych mandatach. Tym samym nie zapewniaÅ‚a wiarygodnoÅ›ci sprawozdaÅ„ budżetowych. W odpowiedzi na wystÄ…pienie pokontrolne NIK, Minister Finansów poinformowaÅ‚, iż jednym z rozważanych rozwiÄ…zaÅ„ jest wygaszenie Scentralizowanego Systemu Podatkowego z uwagi na jego niewydolność oraz zapewnienie obsÅ‚ugi mandatów przez system POLTAX PLUS.

 

NIK negatywnie oceniÅ‚a również pobór należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów przez Naczelnika Pierwszego UrzÄ™du Skarbowego w Opolu. WpÅ‚yw na to miaÅ‚a  wspomniana  ograniczona funkcjonalność Scentralizowanego Systemu Podatkowego. Skuteczność dochodzenia przez Naczelnika Pierwszego UrzÄ™du Skarbowego w Opolu należnoÅ›ci z tytuÅ‚u mandatów w caÅ‚ym badanym okresie (lata 2016-2018) wyniosÅ‚a mniej niż 63,7 proc. (z zaewidencjonowanych w latach 2016-2018 mandatów na kwotÄ™ blisko 2,1 mld zÅ‚ do budżetu paÅ„stwa wpÅ‚ynęło nieco ponad 1,3 mld zÅ‚) i byÅ‚a niższa niż w poprzedniej kontroli NIK, gdzie poziom realizacji tego zadania w latach 2011-2012 umożliwiaÅ‚ uzyskanie przez Skarb PaÅ„stwa dochodów stanowiÄ…cych ok. 70 proc. zaewidencjonowanych należnoÅ›ci.

 

Z ustaleÅ„ kontroli wynika, że po pierwszym roku od reorganizacji niezapÅ‚aconych zostaÅ‚o 2,8 mln z 5,4 mln mandatów wystawionych w 2016 r., a kwota zalegÅ‚oÅ›ci z  tego tytuÅ‚u siÄ™gnęła ponad 378 mln zÅ‚. Po trzech latach od reorganizacji liczba niezapÅ‚aconych mandatów wzrosÅ‚a do blisko 6,7 mln  na koniec 2018 r., a zalegÅ‚oÅ›ci z tego tytuÅ‚u wynosiÅ‚y blisko 757 mln zÅ‚. Oznacza to wzrost zalegÅ‚oÅ›ci z tytuÅ‚u nieopÅ‚aconych mandatów o ponad 148 mln zÅ‚ w porównaniu do roku 2011, objÄ™tego poprzedniÄ… kontrolÄ… NIK (na koniec 2011 r. zalegÅ‚oÅ›ci wynosiÅ‚y 609 mln zÅ‚). StaÅ‚o siÄ™ tak pomimo niższej liczby zaewidencjonowanych mandatów, gdyż w poprzednich latach objÄ™tych kontrolÄ… wystawiano przeciÄ™tnie ok. 5 mln mandatów rocznie, a w latach 2016-2018 przeciÄ™tnie ok. 4,8 mln mandatów. NIK podkreÅ›la, że na koniec 2018 r. w dalszym ciÄ…gu nieopÅ‚aconych byÅ‚o 1,9 mln mandatów wystawionych w 2016 r., które w znacznym stopniu byÅ‚y zagrożone przedawnieniem.

 

Płatności z tytułu mandatów. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.

 

Zdaniem NIK, kluczowym problemem byÅ‚ brak automatyzacji podejmowanych przez wierzyciela czynnoÅ›ci w ramach tzw. miÄ™kkiej egzekucji. WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ miÄ™kka egzekucja miaÅ‚a być bowiem prowadzona z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej (e-mail, SMS), a z uwagi na brak technicznych możliwoÅ›ci prowadzona byÅ‚a w formie standardowej korespondencji z ukaranymi, co powodowaÅ‚o zarówno wzrost pracochÅ‚onnoÅ›ci takich czynnoÅ›ci, jak również wzrost kosztów wysyÅ‚ki tej korespondencji  (w 2018 r. wyniosÅ‚y one ponad 10,2 mln zÅ‚).

 

Aktywność wierzyciela Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników kontroli NIK.

 

Funkcjonalność Scentralizowanego Systemu Podatkowego w zakresie podejmowania dziaÅ‚aÅ„ dyscyplinujÄ…cych (polegajÄ…cych na obligatoryjnym wystawianiu upomnieÅ„ i tytułów wykonawczych) zostaÅ‚a uruchomiona z wielomiesiÄ™cznÄ… zwÅ‚okÄ…. Zdaniem NIK, w tych okolicznoÅ›ciach zasoby kadrowe jakimi dysponowaÅ‚ wierzyciel, byÅ‚y niewystarczajÄ…ce do bieżącej realizacji tego zadania. Powyższe okolicznoÅ›ci skutkowaÅ‚y ograniczeniem lub zaniechaniem windykacji mandatów w kwocie nieprzekraczajÄ…cej z kosztami upomnienia 116 zÅ‚, co w ocenie NIK byÅ‚o dziaÅ‚aniem nierzetelnym. OznaczaÅ‚o bowiem zaniechanie podejmowania dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do objÄ™cia upomnieniem i tytuÅ‚em wykonawczym zalegÅ‚oÅ›ci z tytuÅ‚u ok. 70 proc. wszystkich nieopÅ‚aconych mandatów. I tak w zalegÅ‚oÅ›ciach na dzieÅ„ 31 grudnia 2016 roku z tytuÅ‚u 2,8 mln niezapÅ‚aconych mandatów 2,1 mln spraw (76 proc.) na kwotÄ™ 162,8 mln zÅ‚ dotyczyÅ‚o wÅ‚aÅ›nie zalegÅ‚oÅ›ci poniżej 116 zÅ‚.

 

Struktura mandatów wg wysokości. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.

 

Ponadto, upomnienia jak i tytuÅ‚y wykonawcze obejmujÄ…ce zalegÅ‚oÅ›ci z mandatów nie byÅ‚y na bieżąco sporzÄ…dzane i przekazywane do organów egzekucyjnych. W 68 proc. spraw tytuÅ‚y takie byÅ‚y bowiem wystawiane w okresie dÅ‚uższym niż dwa lata od ujÄ™cia mandatu w ewidencji wierzyciela.

 

Kontrolerzy stwierdzili też zaniechanie objÄ™cia tytuÅ‚ami egzekucyjnymi 45 proc. niewyegzekwowanych na koniec 2018 r. zalegÅ‚oÅ›ci z mandatów wystawionych w 2016 r. OznaczaÅ‚o to, że 746 tys. grzywien w kwocie blisko 114 mln zÅ‚ nie byÅ‚o dochodzonych w drodze egzekucji, pomimo iż od naÅ‚ożenia mandatu upÅ‚ynęło nie mniej niż dwa lata. Tymczasem z ustaleÅ„ poprzedniej kontroli NK wynikaÅ‚o, że w  latach 2011-2012 odsetek zalegÅ‚oÅ›ci dotyczÄ…cy nie objÄ™tych tytuÅ‚ami mandatów starszych niż 18 miesiÄ™cy wynosiÅ‚ 0,04 proc.

 

Dochodzenie należności przez wierzyciela. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.

 

Kontrolerzy NIK mieli szereg zastrzeżeÅ„ do skontrolowanych komend Policji. Ujawnione w nich nieprawidÅ‚owoÅ›ci polegaÅ‚y m.in. na istotnych opóźnieniach we wprowadzaniu do systemu PUE Mandaty informacji o naÅ‚ożonych grzywnach, a stan taki w 2016 r. byÅ‚ zjawiskiem powszechnym. W 2016 r. w jednostkach tych mniej niż 1 proc. mandatów wprowadzono do systemu w wymaganym terminie 7 dni, a ponad 5 proc. mandatów wprowadzono do systemu dopiero po upÅ‚ywie ponad 365 dni. Należy przy tym pamiÄ™tać, że najwiÄ™cej mandatów karnych wystawiajÄ… w Polsce wÅ‚aÅ›nie funkcjonariusze Policji - ponad 95 proc. mandatów karnych zaewidencjonowanych w latach 2016-2018.

 

Tymczasem terminowo wprowadzana informacja o wysokości nałożonej grzywny ma decydujące znaczenie dla rzetelnego ustalenia należności Skarbu Państwa oraz bezzwłocznego podjęcia działań zmierzających do ich poboru. Należy przy tym zaznaczyć, że jednostki Policji objęte kontrolą NIK wytypowano na podstawie uzyskanych informacji o występujących opóźnieniach w realizacji zadań w zakresie obsługi mandatów.

 

Również skuteczność prowadzonej przez skarbówkÄ™ egzekucji zalegÅ‚oÅ›ci z mandatów byÅ‚a w latach 2016-2018 niższa niż w objÄ™tych poprzedniÄ… kontrolÄ… NIK latach 2011-2012. W Polsce, w latach 2016-2018 skuteczność ta wynosiÅ‚a bowiem 35,5 proc., a w latach 2011-2012 - 42,1 proc.

 

W dalszym ciągu problemem wpływającym na niską skuteczność egzekucji jest zjawisko wielokrotnego nakładania kar finansowych na te same osoby, które popełniając wykroczenia pospolite notorycznie lekceważą normy życia społecznego.

 

W latach 2016-2018 wystÄ…piÅ‚y bowiem w Polsce przypadki naÅ‚ożenia na tego samego ukaranego wiÄ™cej niż 330 mandatów, a w czterech przypadkach wiÄ™cej niż 500 mandatów. W jednym przypadku rekordzista otrzymaÅ‚ w tym okresie mandaty na kwotÄ™ przekraczajÄ…cÄ… 147 tys. zÅ‚. Już w raporcie NIK opublikowanym w 2013 r. Izba zwracaÅ‚a uwagÄ™, że nakÅ‚adanie na takie osoby mandatów, a wiÄ™c kar o charakterze finansowym, nie zapewnia ich wychowawczego i zapobiegawczego oddziaÅ‚ywania.

 

 

 

 

 

Źródło: NIK