pzpb branza rentownosc fotoInwestycji infrastrukturalnych w Polsce przybywa, ale branża budowlana na tym nie korzysta. Firmy borykajÄ… siÄ™ z rosnÄ…cym zadÅ‚użeniem, które wynika zarówno z rosnÄ…cych kosztów, jak i zatorów pÅ‚atniczych. Ceny produktów niezbÄ™dnych w produkcji budowlanej rosnÄ… nawet o 30 proc., a odczuwajÄ… to zwÅ‚aszcza te firmy, które zawieraÅ‚y kontrakty 2–3 lata temu i robiÅ‚y znacznie niższe wyceny

 

– Istotnym problemem branży budowlanej jest generalny wzrost cen materiałów budowlanych. Dotyczy to zwÅ‚aszcza branży infrastrukturalnej, drogowej i kolejowej. PoniekÄ…d problemem powiÄ…zanym z jednym i z drugim jest brak waloryzacji, czyli możliwoÅ›ci aktualizowania ceny kontraktowej o wskaźnik wzrostu cen materiałów budowlanych i kosztów robocizny – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Jan StyliÅ„ski, prezes zarzÄ…du Polskiego ZwiÄ…zku Pracodawców Budownictwa.

 

W sektorze publicznym i prywatnym od kilku miesiÄ™cy panuje boom inwestycyjny. RoÅ›nie produkcja budowlano-montażowa (w czerwcu wzrost o 24,7 proc. rdr.). Mimo to sytuacja polskich firm z branży budowlanej nie jest dobra.

 

– Firmy budowlane caÅ‚y czas sÄ… tÄ… częściÄ… gospodarki, która w nikÅ‚ym stopniu korzysta z koniunktury. Można nawet powiedzieć, że mimo koniunktury sytuacja jest gorsza niż byÅ‚a 2 lata temu, jeÅ›li spojrzymy na wyniki finansowe firm – przekonuje Jan StyliÅ„ski.

 

Wartość indeksu WIG-budownictwo jest już na poziomie ok. 2,1 tys. pkt. – najniższym od poczÄ…tku 2015 roku. Firmy borykajÄ… siÄ™ przede wszystkim z rosnÄ…cymi kosztami. Brak rÄ…k do pracy sprawia, że wiÄ™ksza jest presja na wzrost wynagrodzeÅ„. Wyższe sÄ… też ceny materiałów budowlanych – PSB podaje, że w I poÅ‚owie 2018 roku byÅ‚y wyższe od obserwowanych w analogicznym okresie roku poprzedniego w 18 z 20 kategorii produktów. NajwiÄ™ksze podwyżki odnotowano w kategorii pÅ‚yta OSB, drewno – o 35,6 proc.

 

– NajwiÄ™kszym problemem, o którym sÅ‚ychać od każdej firmy budowlanej, jest bieżąca pÅ‚ynność. Wzrost cen materiałów i robocizny przy staÅ‚ych cenach kontraktowych powoduje, że instytucje finansujÄ…ce, czyli banki czy zakÅ‚ady ubezpieczeÅ„, które tradycyjnie dostarczaÅ‚y dużo kapitaÅ‚u dla rynku budowlanego, zaczynajÄ… coraz ostrożniej patrzeć na branżę. BojÄ… siÄ™, że nie bÄ™dziemy w stanie podoÅ‚ać spÅ‚acie zaciÄ…gniÄ™tych kredytów. To z kolei wtórnie przyczynia siÄ™ do dodatkowego pogorszenia pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej firm – ocenia StyliÅ„ski.

 

Już na poczÄ…tku 2018 roku Polski ZwiÄ…zek Pracodawców Budownictwa apelowaÅ‚ o dostosowanie cen materiałów i podwykonawstwa w kontraktach infrastrukturalnych tak, by pasowaÅ‚y do obecnej inflacji w branży. PZPB szacuje, że koszty kontraktów na budowÄ™ infrastruktury od koÅ„ca 2016 roku wzrosÅ‚y nawet o 35 proc.

 

– Wiele kontraktów zawieranych w minionych latach jest dzisiaj realizowanych ze stratÄ…, która musi być pokryta z innych przedsiÄ™wzięć, inwestycji czy ofert. Nie da siÄ™ ukryć, że straty na ostatnich kontraktach sÄ… w jakiejÅ› mierze kompensowane wyższymi wycenami w obecnie prowadzonych przetargach, gdzie dopiero teraz sÄ… skÅ‚adane oferty cenowe – zaznacza prezes PZPB.

 

Sytuacja przedsiÄ™biorstw budowlanych szybko siÄ™ pogarsza. W I półroczu tego roku liczba upadÅ‚oÅ›ci firm budowlanych wzrosÅ‚a w ciÄ…gu roku o 18 proc., a upadÅ‚oÅ›ci w budownictwie miaÅ‚y 55-proc. udziaÅ‚ w Å‚Ä…cznej liczbie postÄ™powaÅ„ w tej branży – podaje Coface. Åšrednie opóźnienia pÅ‚atnoÅ›ci w budownictwie siÄ™gajÄ… niemal 116 dni (wzrost o 32 dni w skali roku). Choć w wielu firmach rosnÄ… obroty, to mniejsza jest zyskowność.

 

– W pewnym segmentach budownictwa infrastrukturalnego w niektórych województwach, zwÅ‚aszcza wschodnich, firmy majÄ… rentowność na poziomie 0,8 proc. Nawet te, które sobie dobrze radzÄ…, majÄ… dobrze zbudowany portfel zamówieÅ„ w bardziej zyskownych segmentach, oscylujÄ… w granicach 2,5–2,8 proc. marży. To znacznie poniżej Å›redniej marży w przedsiÄ™biorstwach w Polsce, która jest powyżej 5 proc. – tÅ‚umaczy Jan StyliÅ„ski.

 

 

 

Źródło: Newseria