MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  wtorek 19 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

Po wejściu w życie nowego prawa wodnego pojawiło się wiele wątpliwości i pytań dotyczących m.in. opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, stawek opłat zmiennych za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych czy przepisów przejściowych związanych z wprowadzaniem nowych taryf. Konfederacja Lewiatan ma nadzieję, że zostaną one rozwiane przez Ministerstwo Środowiska

 

Na mocy ustawy wprowadzony został nowy system zgód wodnoprawnych oraz nowy system pobierania opłat. Za właściwe stosowanie przepisów odpowiada teraz w znacznym zakresie nowo powołany podmiot Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie", będące państwową osobą prawną, które od 1 stycznia 2018r. rozpoczęło oficjalną działalność.

 

Wody Polskie są właściwe do wydawania zgód wodnoprawnych oraz naliczania i pobierania opłat. Spółka ma szereg instrumentów kontrolnych i nadzorczych, również tych o charakterze represyjnym.- Nowe prawo wodne to akt prawny niezwykle skomplikowany, którego stosowanie już na początku obowiązywania nastręcza trudności i implikuje szereg pytań. Pojawiły się m.in. wątpliwości dotyczących opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. W naszej ocenie, opłata ta może dotyczyć wyłącznie inwestycji nowych. Nie dotyczy ona obiektów istniejących i funkcjonujących przed dniem wejście w życie ustawy. Ale urzędnicy uważają inaczej - mówi Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.

 

• Wyjaśnienia wymaga wiele pojęć nie zdefiniowanych w ustawie, a których użycie determinuje możliwość pobierania opłat. Jako przykład można wskazać pojęcie urządzenia do retencjonowania wody.

 

• Należy również jednoznacznie rozstrzygnąć, czy stawki opłat zmiennych za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód zostały określone wyłącznie dla odprowadzania w granicach administracyjnych miast.

 

• Bardzo istotne pytania pojawiają się w związku z powiązaną nowelizacją z 12 grudnia 2017 r. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (u.z.z.w). Należy rozstrzygnąć wątpliwości w zakresie przepisów przejściowych dotyczących wprowadzania nowych taryf, co do których rada gminy podjęła uchwałę o zatwierdzeniu taryfy przed dniem wejścia w życie nowelizacji u.z.z.w (12 grudnia 2017 r.). Jednakże zatwierdzona taryfa miałaby wejść w życie już po wskazanej dacie (np. po 1 stycznia 2018 r.). Czy w tej sytuacji od chwili wejścia w życie nowelizacji u.z.z.w. przez 180 dni obowiązywać będzie:

a) dotychczasowa taryfa przedsiębiorstwa (obowiązująca w roku 2017, zaś uchwała rady gminy nie wywoła żadnego skutku prawnego), czy też
b) taryfa zatwierdzona przez radę gminy (w związku z faktem, iż ustawa nie przewiduje utraty mocy przez uchwałę rady gminy, a postępowanie taryfowe zakończyło się przed wejściem w życie przepisów nowelizacji u.z.z.w).

 

- Te pytania przekazaliśmy do Ministerstwa Środowiska. Tylko właściwe ukształtowanie praktyki organów administracji publicznej może przyczynić się do tego, że ustawa nie wywoła chaosu u podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a korzystających z wód - dodaje Dominik Gajewski.

 

 

 

Konfederacja Lewiatan

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY