MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  piątek  14 grudnia 2018r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

money 256314 340Bank Millennium automatycznie dodawał do kart płatniczych płatną usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Konsumenci nie mieli wyboru - UOKiK ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa

 

Klienci, którzy między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. podpisywali z bankiem Millennium umowę o kartę debetową lub kredytową, automatycznie nabywali usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Polegała ona na powiadomieniach SMS o transakcjach oraz na ubezpieczeniu karty. Po bezpłatnym okresie promocyjnym kosztowało to 3,99 zł miesięcznie. Aby zrezygnować z „Pakietu bezpieczeństwa”, klienci musieli zadzwonić na infolinię albo wybrać się do banku.

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził postępowanie administracyjne i ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa. Zastrzeżenia wzbudziło to, że bank przerzucił na klientów konieczność rezygnacji z „Pakietu Bezpieczeństwa”. Klient, który chciał zrezygnować z usługi, musiał pilnować terminu, w którym przestawała być ona bezpłatna. Inaczej wbrew swej woli mógł zostać obciążony opłatami.

 

- Konsument nie mógł mieć karty bez dodatkowego pakietu. Musiał się na niego godzić, by móc korzystać z usługi głównej, czyli karty płatniczej. Bank zapewne liczył, że wiele osób po okresie promocyjnym nie zrezygnuje z usługi, bo zapomni albo nie będzie miało czasu, by załatwić tę sprawę – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

 

Toczące się postępowanie UOKiK skłoniło bank do zmiany wzorców umów kart kredytowych i debetowych. Od 2 października 2016 r. klienci mogą już przy zawarciu umowy karty płatniczej wybierać, czy chcą korzystać z „Pakietu bezpieczeństwa”.

 

Obecni i byli posiadacze kart płatniczych mogą składać reklamacje związane z automatycznym uruchomieniem „Pakietu bezpieczeństwa”. Zgodnie z decyzją UOKiK mają na to czas do 20 czerwca 2018 r. (pięć miesięcy od jej uprawomocnienia się). Bank zwróci im opłaty za tę usługę. Musi także pozytywnie rozpatrzyć już złożone i odrzucone reklamacje. Dodatkowo dla klientów, którzy zawarli umowy między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. i nadal korzystają z „Pakietu bezpieczeństwa”, usługa ta przez miesiąc (w marcu 2018 r.) będzie bezpłatna.

 

Decyzja prezesa urzędu nie stoi w sprzeczności z prawem konsumenta do dochodzenia roszczeń w terminach przysługujących na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

 

O decyzji UOKiK bank Millennium już informuje na swojej stronie internetowej (komunikat i decyzja będą tam widniały przez pięć miesięcy). Musi także powiadomić o niej w dzienniku „Rzeczpospolita”. Klienci, którzy zawarli umowy na karty między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. i nadal mają aktywny „Pakiet bezpieczeństwa”, dostaną list lub wiadomość za pośrednictwem bankowości elektronicznej z przypomnieniem, że ta usługa jest dobrowolna i mogą z niej zrezygnować.

 

 

 

MS

UOKiK

 

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY